fredag den 19. december 2014

Mine kompost drømme..


Rigtig længe har jeg pønset på at bygge en kompostbeholder her til min have.Tænk at kunne lave sin egen lækre kompost til havens bed.- Den skulle have form som et bistade, du ved sådan èn bierne ellers laver honning i.- Men jeg har endnu ikke haft tiden til at bygge en....(underligt nok;-)

Billedet har jeg tage i "Den Gamle By 2012"
 Meennn i juni måned kom genbrugsmanden Nikolaj fra kommunen mig til undsætning. For han fortalte mig at i efteråret ville det blive muligt at bestille en kompostbeholder gennem kommunen Jeg fik så bestil ikke bare èn men nogle og fyrretyve stykker til alle de beboer her i ejendommen der var interesseret. Så i slutningen af oktober landede den i min have:-)
Desværre er den ikke lige så fin og romantisk i udseende som et bistade, men jeg har skam store forventninger til den!


Den er allerede fyldt godt op med både staudetoppe og div. grønt køkkenaffald. og til foråret og sommer vil jeg begynde på at lave afskærmning af min pil,. - Så bliver jeg også fri for at kigge på det røde stakit...


Min underbo og jeg fik bestilt en 3 liters kompostspand til køkkenet. Den har et kulfilter i låget så den ikke står og lugter. Det er jo ikke hver dag jeg kommer ned i haven på denne årstid. Det syner måske ikke af meget men jeg er glad for den smule som jeg kan genbruge og minimere mit restaffald. For ikke at tale om vores storskraldsordning.
Jeg har tænkt på at købe nogle kompostorme til foråret. Måske sidder I der ude og har allerede erfaring med både kompost og orme, Så vil jeg være ekstra glad for høre om det :-)

Jule hilsner
Gro

9 kommentarer:

  1. Jeg forstår til fulde dine drømme vedr. udsenet på dine kompostkasser for sådan nogle vil jeg også have:)) Men du har gjort det rette - hellere en knap så smuk kompost kasse frem for ingen. Så tillykke, jeg håber at du får stor glæde af den :-)
    Glædelig jul til dig og familien.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth - Forståeligt nok Lisbeth, de er da flotte, du har jo plads i haven så manden din kan jo lige banke et par stykker sammen:-)
      Rigtig glædelig jule til dig og alle mændende i familien:-)
      Knus

      Slet
  2. Hej. Jeg synes, det lyder rigtig godt med kompost og genbrug. Det lyder til, at du allerede ved meget om emnet, jeg håber du får succes med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja altså jeg har prøvet at etablere kompost før, med en anden beholder som var lukket i bunden. Så nu er det nye vilkår og det bliver spændende!
      K.Gro

      Slet
  3. Hej Gro.Rigtig god ide med en kompostbeholder.............og den kunne være grimmere.Havde en for en del år siden.............men fik ikke rigtig fyldt noget i den.
    Så nu står den bar på det genbrugsjord vi kan hente gratis her i kommunen.
    Håber du får glæde af den Rigtig god weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Aj altså du skal da bruge din kompostbeholder! Jeg syntes jeg har læst at jorden du selv lavere er bedre end kommunens?...
      God weekend og rigtig glædelig jul:-)
      Knus

      Slet
  4. Selvfølgelig skal du da komposterer, det giver så meget god mening. Tilsæt endelig kompostorm til foråret, så går det endnu hurtigere det hele.
    Ønsker dig en dejlig jul og et fantastisk kompost-nytår. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) super Fru Fniis der er vidst noget med at du er en kompetent kompostèr. Jeg er glad for at du anbefaler mig at købe nogle orme, jeg vil jo gerne have kompost så hurtig som muligt:-)
      Jeg ønsker også dig og familien en rigtig dejlig jul og nytår:-)
      Knus Gro

      Slet
  5. Kære Gro.

    Du og dine kære ønskes en rigtig glædelig og fredfyldt jul, samt et dejligt og blomsterfyldt 2015.

    Juleknus og HO HOO HOOO fra det høje Nord

    SvarSlet