tirsdag den 9. september 2014

Mit smukke sensommer bed

Da jeg sidste år besøgte Caroline Mathildestien og købte nogle stauder og en græs af Anne Stine Stauder som gæstede planteskolen. 
Hele sommeren har jeg kunne glæde mig over de meget smukke stængler på Asta Vasterival som nu også er begyndt at blomstre.




Jeg er helt vild med den og syntes det er noget af det smukkeste i haven lige nu! Heldigvis er det en stor staude 160 cm høj og god volume. Lidt senere vil jeg dele den så jeg også får glæde af den et andet sted:-)
Som bunddække vil jeg bruge en storkenæb " elke" som jeg har et andet sted i haven. Den står godt både til Astaens blomster og stængler.




Også Katteurt står i bedet. Den kan man få til, at genblomstre efter nedklipning.


Kvæsurt, er lækker med de plyssede blomster:-)


Spydverbenaen som har selvsået sig, kunne jeg se også passeder rigtig godt ind:-)


Denne græs er næsten ikke til at få øje på med mit møg mobilkamera. Men i virkeligheden er den meget smuk! Den er også købt hos Anne Stine Stauder.

Der mangler et par ting i bedet, måske phlox og lyserød drejeblomst....?
Rigtig god tirsdag:-D
Gro


9 kommentarer:

  1. Det er sådan en skøn fornemmelse, når man syntes at et bed fungerer godt. Jeg fornemmer at det er det der sker i dit sensommerbed og det ser også rigtig dejligt ud.
    Jeg er lidt nysgerrig med hvordan det går med havehuset,menmåske jeg bare skal bladre lidt i dine indlæg.
    Hyggehejsa fra mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er rigtig dejligt, der skal bare lige flyttes lidt rundt og så tror jeg den er dèr :-D - Der er sket rigtig meget med havehuset, du skal bare rulle lidt ned.
      K.Gro

      Slet
  2. Det er meget dejligt med et blomstrende sensommerbed, på denne årstid kan vi stadig trænge til farver og spræl - din Asta er rigtig smuk. Det bliver godt med Havehuset når det engang står færdigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla,
      Ja det har du ret i og denne Asta er meget smuk og man får virkelig øje på den. Er det ikke en show stopper A. Just kaldte sådan en. Der er ellers mange Astaer der er lidt undselige. Jeg har også en Asran og den er simpelhen for kedelig.
      K.Gro

      Slet
  3. Smuk asters...som bare får mig til at træde mig selv over træerne og banke hånden rytmisk mod panden, for jeg har ikke en eneste, og glemmer hvert år at få disse yndigheder købt ind. Heldigvis er sensommerhaven her nu alligevel dejlig med stauder og græsser, men asters...dem skal jeg da huske:0)
    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Katinka kan du så komme afsted! :-D Du må ud og kigge i forskellige havecentre.
      K.Gro

      Slet
  4. Den Aster er virkelig skøn. Jeg kan godt lide at stauderne kommer op i højden, så man ikke behøver gå ned i knæ for at nyde blomsterne. Kvæsurten købte jeg også hos Anne Stine sidste år og i år har jeg købt en Aster divaricatus 'Tradescant' hos hende (eller rettere var det af hendes mand) Denne er hvid og skal udmærke sig ved at tåle at stå under et træ - den har også de skønne mørke "ben".
    Din græs er også rigtig fin. Det er bare så skønt at have noget at kikke på på denne årstid også:-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Aj hvor sjov, jeg har lige kigget på den Asta " Tradecant" Den syntes jeg også er smuk! - Man kan få mange spændende Stauder og græsser hos Anne Stine.
      K.Gro

      Slet
  5. Hej Gro.Skøn Astas du har købt.................og græsser kan man ikke få for mange af.
    Håber Anne Stine kommer igen d.28/9 i Lyngby...............kommer du?
    Dejligt med noget med farve på denne årstid.
    Dejlig dag knus Jette

    SvarSlet