torsdag den 5. juni 2014

Når jeg træder ind...

i min have bliver jeg mødt af et bombardement af de skønneste dufte. Det er ikke roserne der dufter så kraftigt men forskellige planter jeg har i haven, se her..

Ved min indgang bliver jeg mødt af "Baldrian officinalis" som ikke er sprunget ud endnu men som allerede dufter kraftig. (billedet er fra venstre side af haven)


Så er der de uundværlige "Velduftende aftenstjerne" eller "Natviol" som jeg har forskellige steder i haven. Til næste år skal jeg huske, at give dem støtte for de vælter. Jeg har fået at vide, at de har en mere blid duft end de hvide.


Og så er mine pæoner begyndt at springe ud..ohhh yes ;-) Det er noget som jeg ser frem til hvert år! Herunder er der " Festival maxima" Som er smuk og bare dufter himmelsk!


En plante som springer duft barometeret er denne klematis som jeg mener er en Montana og, som jeg troede hed "Elten" men nej den har jeg nemlig et billed af i bunden af min blog, og det er ikke samme blomst. Denne klematis er sprunget ud lidt senere end "Elten"og dufter meget mere! - Er der nogen der har et bud på et navn??


For et pat år siden faldt jeg over denne Pæon " Shirly Tempel" i Bilka den var billig og se lige hvor smuk den er! - Duften er ikke overvældende men pyt med det, det er en pæon der ikke behøver støtte og det er et plus. Alle de rosen knopper I kan ane er "Comten" der er blevet bundet ned og har et hav af knopper;-)


Er I lige så vild med blomsterduft som jeg er?

Kan I have en glædelig Grundlovsdag 
Gro



9 kommentarer:

  1. Godmorgen Gro! (ja, jeg sov altså noget længe her til morgen:D)
    Vidunderlige pæoner du viser! Der dukkede pludselig en enkelt hvid pæon op imellem de rosa sidste sommer, og lige siden har jeg været vild med de hvide pæoner! Jeg bliver nødt til at købe en, hvis den fra sidste år ikke kommer igen!
    Din clematis kunne godt være en Montana ´Wilsonii´, som er hvid og dufter helt fantastisk!
    Fortsat rigtig dejlig Grundlovsdag!
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja er de hvide Pæoner ikke bare skønne! Jeg håber den hvide du havde sidste år kommer igen. Der er noget der dæmre for mig når du skriver Wilsonii. Det kunne godt være den Tak for hjælpen :-D
      K.Gro

      Slet
  2. Åh - kan nærmest mærke bølgen af drømme dejlige dufte drive i mod mig Gro :0) Knus Dorthe

    SvarSlet
  3. Smukke, smukke pæoner og billeder :-)

    SvarSlet
  4. Rigtig dejlige billeder. Lige før man kan mærke duften.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god pinse.

    SvarSlet
  5. Lige nu dufter der også himmelsk i landliggerhaven og det er bestemt en vigtig del af haven. Der skal både være noget at se på, dufte til, mærke på og lytte til. Lidt til alle sanser.

    God pinse
    Birgitte

    SvarSlet
  6. Hej Gro.Dejligt med skønne dufte i haven...........Har en kæmpe hvid natviol..........og har lige fået nogle blå af Frk Anemone.Og de vælter ganske rigtig ,,,,,,,,,,,,har sat to staudestøtter under .
    Elsker pæoner og har 7 stk i haven i forskellige farver.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet