lørdag den 3. maj 2014

Tagetes må der til.......

Sidste weekend sagde jeg farvel til den eller yndige rose Nahema. Det blev aldrig helt godt for den, at bo i min have. Derfor gravede jeg den op og ud røg den. Da jeg jeg var igang opdagede jeg også, at den havde stængelsyge :(



Smuk er den! Men alt for lidt blomster gav den. Da den har stået det samme sted i i hvert fald 3 år. Er chancen for, at der er dannet namatoder tilstede. Derfor har jeg nu plantet disse Tagetes rædsler hvor rosen stod før.


Heldigvis betyder det ikke noget hvis jeg deadheadder planten. Det er meningen, at de skal stå der lige indtil efteråret hvor de så klippes i mindre stykker og graves ned i jorden. Så er jorden parat til en ny rose til næste forår. Jeg har læst mig til, at Tagetes simpelhen er giftig for disse namamoder.


 Dette er jo en metode for de tålmodige;-) hvis jeg valgte, at bruge den hurtige løsning så skulle jeg til at udskifte en hel del jord! Nu krydser jeg mine grønne fingre for, at det virker :-) Er der nogen af jer der har prøvet Tagetes metoden?

Kan I have en blæsende dejlig weekend
Gro 

14 kommentarer:

  1. Træls når det ikke kører helt som vi forestiller os. Jeg har en Eden Willestrup rose, som efter 2'sæsoner, ikke rigtig viser noget særligt. Nu har jeg givet den en makker lige ved siden af, vel vidende at det måske er det samme som at plante en ny rose i gammel rosenjord. Jeg har ingen erfaring med tagetestricket, men mon ikke det virker, når Ernst siger det... ;) håber du vender tilbage med en Update på projektet. :)

    PS og jeg har sået masser af tagetes til drivhuset, og syntes de er rigtig fine. Dårlig smag... Nææee.... det syntes jeg bestemt ikke. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Fru Friis
      Jeg syntes ikke det er dårlig smag! Faktisk kan det være rigtig flot med orange sammen med de rigtige ting (jeg er vil med KENZO :-D ). Desværre har jo en ret lille have, som du har set, så der er bare ikke plads til det hele. Jeg er sikker på, at du har noget de spiller med, og når dine tomater kommer så er der jo også dem ;-)
      Knus Gro

      Slet
  2. Jeg har ikke prøvet at plante roser samme sted endnu.... men jeg har et bed med gamle roser, som måske skal skiftes ud til noget helt andet om et årstid eller to - gad vide om jeg så skal i gang med tagetes... eller måske skifte jorden ud.

    Tagetes kan nu godt være fine - jeg har den cremehvide variant Vanilla i drivbænken lige nu og de skal plantes ud i det hvide bed.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjaaaa hvis det er et helt bed, så ville jeg nok vælge Tagetes modellen. Det bliver jo til en hel del jord! Den der Vanilla er jeg også hook på, men må stoppe;-) Der er ikke lige plads til mere. Jeg glæder mig til, at se billeder fra dit hvide bed, jeg bliver mere og mere betaget af den hvide have!
      Knus Gro

      Slet
  3. Nu er du med på moden Gro, for jeg har lige læst i haven at tagetes er det hotte nu;)) Hvis du havde valgt Creme Vanilla havde du ikke behøvet at klippe hovederne af dem.
    Jeg synes at det er friskt at du tager den beslutning nu frem for at vente til sæsonen er gået. Jeg ved at det virker med tagetes så de skal nok gå godt med den nye rose.
    Forsat god weekend:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. HA Ha HA ja det så jeg godt :-) Jeg har læst at det ikke er alle Tagetes der virker lige godt. Denne er købt i Fakta til ingen penge, men jeg ved faktisk ikke om det er den aller bedste Tagetes til formålet. Men jeg er da glad for, at du tror på projektet ;-D
      Rigtig god søndag Lisbeth
      Knus Gro

      Slet
  4. Jeg udskiftede en rose for 2 år siden, et sted hvor det var umuligt at udskifte så meget jord som det anbefales, så jeg såede tagetes Vanilla, og fik 10 flotte planter, som blev udplantet i randen af den nye jord, rundt om rosen. Der gik kun få uger, så stod disse tagetes blot som bladløse stængler! :o
    Jeg købte så et par store kraftige tagetes Vanilla med blomst, og plantede dem samme sted, og jeg holdt virkelig godt øje med dem! Men sneglene var helt vilde med dem! Både dræbersnegle og vinbjergsnegle flokkedes om planterne, og det ene blad røg efter det andet, selvom jeg aflivede de dræbersnegle jeg fandt, og endda samlede en 10-15 vinbjergsnegle som jeg gav et nyt hjem ved et stengærde ved skoven.(hvor det i forvejen levede vinbjergsnegle)
    De to store tagetes endte efter nogle uger også som livløse stængler!
    Jeg har ellers ikke noget stort problem med snegle i haven, ihvertfald får jeg ikke ødelagt andre planter, ikke engang hosta og kæmpestenbræk, men tagetes Vanilla havde ikke en chance i min have! :/
    Jeg håber virkelig du kan have dine planter i fred, for flere har skrevet at metoden virker, og derudover er Vanilla jo en rigtig smuk plante!
    Fortsat god weekend! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Alice
      Det er jo lidt af en gyser;-) Så vil jeg holde rigtig god øje med sneglene! Heldigvis har jeg ikke set en eneste dræber i år.
      God søndag!
      Knus Gro

      Slet
  5. Hej Gro
    Ærgerligt med en rose, der bare ikke vil i haven. Jeg har selv prøvet det nogle gange, og af samme grund køber jeg næsten kun Austin Roser, for jeg er endnu ikke blevet skuffet.
    Ha' en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Jeg ved ikke om det har noget, at gøre med at det er en Australsk rose (mener jeg at huske) Det er jo et lidt andet klima den er produceret til ;-)
      Jeg har god erfaring med lidt af hvert. Det er dog ikke alle Austin roser der har gjort det godt i min have, og flere har jeg fjernet igen. Det kan jo sagtens have været et dårligt eksemplar?? hvem ved. Men godt, at høre du har så god erfaring med Austin roser :-)
      K.Gro

      Slet
  6. Hej Gro.Det lyder da spændende om det virker med de tagetes........har aldrig hørt om det før.Har også selv problemer med at få mine roser til at trives her hos mig.
    Savnede dig til plantemarked i Lyngby.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, jeg sad og læste dit indlæg om plantemarkedet forleden dag og så blev jeg distraheret og fik ikke lagt en kommentar hos dig.
      Jeg havde en masse som jeg skulle gøre med hensyn til min "Jagthytte" ;-) så jeg havde simpelhen ikke tid. Men jeg er sikker på at jeg kommer til efteråret :-D
      K.Gro

      Slet
  7. Hej. Det var ærgerligt med rosen. Jeg har læst om tagetes metoden og at det skulle være ret effektivt, jeg synes, det er en rigtig god idé. Man kan få mange forskellige tagetes, jeg synes faktisk en del er kønne at se på!

    SvarSlet
  8. Hej Birgitte
    Ja det var ærgerligt, den dufter nemlig himmelsk så jeg kommer til at savne den! Men godt at høre du også har hørt godt om Tagetes metoden. Jeg har faktisk aldrig rigtig kigget efter Tagetes før, så jeg kender nærmest kun til den gul/orange og den der hedder Vanilla.
    K.Gro

    SvarSlet