onsdag den 18. september 2013

Evigheds projekt......


Et evigheds projekt, det vil jeg kalde det, når man/jeg skal gøre gamle vinduer i stand!
Sidste efterår købte jeg to store pragtfulde gamle vinduer. Men som I kan se så trængte de virkelig til en kærlig hånd! - Jeg anede intet om sådan en i stand sættelse, men heldigvis kan min far næsten alt... tror jeg ;-) - Du skal bare gøre sådan og sådan sagde han og så gik jeg igang.


Malingen på vinduesrammen blev brændt og skrabet af. Det tog omtrent 12 timer og antræk til vabler på højrehånd. 


Alle ruder, 30 ialt kom ud af det største vindue. Her siger jeg, godt jeg ikke er glarmester! Dels fordi hømm, at jeg fik en del skrammer af det. Ruder der blev knækket.. ups og fordi det både er hårdt og svært arbejde!


Her er det største vindue. Her inde skal jeg sidde inde og nyde udsigten til haven :-D


Messingbånd på vinduer og ramme skulle af.


Så flot blev det efter slibning og tre lag skibsmaling:-D
Så var jeg også tilfreds!


Vinduesrammen er færdig, nu er det selve vinduerne der skal have en tur med penslen.
Men inden da er ruderne kommet ud. Kit er fjernet. Der er slebet, grundet, malet, spartlet også slebet igen puhaaaaa


Så i søndags gik jeg igang med at kitte vinduer :-)
Dette er heller ikke lige nemt, men øvelse gør mester. I morgen vil jeg kitte de to sidste ruder i dette vindue. Så skal det tørre to døgn. Så lidt tørvejr i weekenden kunne jeg godt tænke mig, for så skal det males! 
 nu mangler jeg så kun 22 ruder for i år ;-)
Jeg må nok sige, at det eneste der holder modet oppe hos mig det er, at jeg ved det blir s.... flot!

God aften til jer alle
K.Gro

12 kommentarer:

  1. Hej Gro.Hold da op........sikke da et arbejde.Men der bliver da superflot.Er det et lille havehus?
    Glæder mig til at se dig på søndag.
    Har du set Cuginaks indlæg om et mødested i Lyngby? God aften knus Jette

    SvarSlet
  2. Det er et fantastisk stykke arbejde du har gang i. Hatten af og stor respekt for dig. Den dag du kan sidde og kigge ud i haven bliver helt fantastisk, så bare klø på og jeg sender en peptalk,og et par klapsalver over i din retning. :)

    SvarSlet
  3. Hold da helt op for et stykke arbejde du er gået i gang med. Respekt !!
    Tvivler på at jeg havde tålmodighed til det.
    De nye vinduer er slet ikke til at kende igen, de er helt fantastiske :-)Fortsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
  4. Kæmpe projekt, men hvor bliver det flot.
    Jeg har lige gjort det samme med vores gamle vinduer på sydfacaden.
    Når malingen er fjernet ordenligt, holder det altså også længe.
    Obs! Vil lige indskyde, at inden du har hængt dine vinduer op, skal du ikke lade dem stå fremme.
    Jeg havde sat vinduer til tørre under carporten efter maling.....og der var hakket store huller i kitten.
    Har lært at man enten skal smøre med hvidløg eller hænge dem op, så fuglene ikke spiser kitten!

    SvarSlet
  5. Ja det lyder som lidt af et arbejde på har raget til dig, men jeg må nu indrømme at det bliver flot. Glæder mig til at se mere at projektet.
    Henrik

    SvarSlet
  6. Det er da noget af et projekt, men hold op hvor bliver det godt. Kan sagtens forestille mig slutresultatet.

    SvarSlet
  7. Hej Jette
    Tak for det;-)Ja det er et lille havehus, men et stort arbejde!
    Nej jeg har ikke set hvad hun har skrevet, det vil jeg lige gøre, tak :-)
    Vi ses i morgen, jeg håber det er tørvejr!
    K.Gro

    Hej fru Fniis
    Tak for det, arbejdet med de vinduer kan godt blive lidt trivielt også, så er det godt med èn der står og hepper på sidelinien;-)
    Knus Gro

    1000 tak Vivi
    K.Gro

    Hej Bente tak for rådet, heldigvis står de til tørre inde i havehuset.. Puha tror slet ikke jeg kunne overskue hvis det var ædt!!
    K.Gro

    Hej Henrik
    Jeg det er lidt mere omfattede end jeg troede! - Ved virkelig ikke hvad jeg regnede med??
    K.Gro

    Hej Idehave
    Tak for det ;-)
    K.Gro

    Rigtig god weekend til jer alle!

    SvarSlet
  8. Kære Gro
    Sikke et stort arbejde, men hvor bliver det flot så det er godt at du har energien;))

    SvarSlet
  9. Hej Gro.
    Et grundigt forarbejde og et flot resultat - det er godt gået Gro. Der vil formodentlig gå mange år, før du skal på den igen, og så kan du sikkert `nøjes` med at slibe, vaske og male.

    SvarSlet
  10. Hej Gro
    Hyggeligt at hilse på dig til i Lyngby i sidste weekend !
    Sikke et projekt du har gang i, men hvor bliver det FLOT - godt gået.
    God aften
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  11. Hej igen
    Lidt sjovt du viser Astas Asran i det forrige indlæg, den stod på min købeliste på plantemarkedet, men jeg kom desværre hjem med en anden ved en fejl. Nu må jeg i stedet prøve at opformerer den jeg har.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  12. Det er et stort arbejde, men du bliver så glad for resultatet. Der er så meget charme ved gamle vinduer.

    SvarSlet