søndag den 18. august 2013

Have ransageles

Lige netop i denne tid, tager jeg den nogenlunde med ro i haven. Jeg har haft meget, at se til hele Juli måned. Nu bruger jeg så tiden til, at lave en have ransagelse. 
Ja det er jo ikke lige, som den politiet laver;-) Hos mig der prøver jeg på, at se på hvad var godt og skidt? 
Hvad er du så kommet frem til, spørge læseren nok om?
Jo jeg har 2 af disse ret flotte Dagliljer `Satin Glass`


de står i samme bed som den lysegule Lupin `Chandelier`
og det går bare slet ikke! Lupinen er kold i farven og Dagliljen varm.


Jeg har besluttet, at fjerne dem begge fra bedet. De to Dagliljer tager jeg med på plantemarked i Lyngby d.22 september ( hvis der er nogen der er interesseret? )

I det samme bed har/havde jeg et par Rosenkraver -Tanacetum coccineum `Robinsons Rosa` stående.
Jeg købte den sidste år, da de stod i blomst. Men i år har de slet ikke blomstret. Jeg var lidt i vildrede og er det måske stadig. På det lille planteskilt, står der Trives i veldrænet almindelig havejord. Hmmm
Jeg har dog googlet den. Her fandt jeg så ud af, at den trives bedst i sandet jord!. 



Den ene var mere død end levende. Men efter jeg plantede dem over i noget andet jord med grus i så er den ene heldigvis begyndt, at skyde :-) Er der nogen af jer der har erfaring med denne staude?


Sådan SKAL den se ud;-) (billed lånt på nettet)
Da jeg lavede dette bed `Mme Ernest Calcat bedet` sidste år så troede jeg, at jeg var " færdig" men det var jeg jo altså slet slet ikke... hm lidt øv syntes jeg.

Rigtig god søndag til jer alle
Gro

6 kommentarer:

  1. Uha Gro den daglilje er da lækker, synes jeg og jeg er interesseret. Lupinen er vidunderlig, men hos mig har først snegle dernæst hunde gjort deres til at den ikke blomstrer i år.
    Jeg har desværre samme triste erfaring med Tanacetum så jeg kan ikke hjælpe dig. Jeg må anbefale Purpursolhat i stedet, men kan ikke huske om du er blevet gammel nok til at holde af den? :o)))
    Knus fra én der også er igang med godt eller skidt gennemgangen i haven.

    SvarSlet
  2. Hej Gro.Ja! vi er så småt igang med at finde ud af hvad der var godt og hvad der var skidt i det forløbne haveår.Tak for datoen til Lyngby.Kommer helt sikkert......og er da også interesseret i de hvide liljer.Har været til Garden Living Fair i eftermiddags......se mit indlæg.Og fik da også lidt blomster med hjem til mit nye bed.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
  3. Hej
    Du må ikke opgive dine tanacetum. Jeg har dem flere steder i min have og de er en af mine ynglingsblomster. De blomstrer første gang sent forår og står rimelig længe herefter. Hvis man klipper dem ned og vander godt, kommer de igen. Hjemme hos mig er de plantet i almindelig havejord. De gange hvor de ikke har blomstret så flittigt eller kun en gang har det været fordi de har stået for tørt.
    Vh Laleh

    SvarSlet
  4. Jeg kender ikke den omtalte staude, men Laleh er nok inde på noget af det rigtige.... Denne sommer har været hård kost for nogle planter, med mindre vi har leget vandbærere i pendulfart!
    Ellers har du ret i at i august begynder hjernen at tænke i næste sæson, hvad var godt, skidt eller helt forrygende! Ingen grund til at slå dig selv i hovedet med det du ikke nåede, nyd nu det som blev gjort. :)

    SvarSlet
  5. Kære alle fire så prøver jeg, at besvare igen. Sidst blev svaret slettet øv.
    Kære Lisbeth
    Jeg har bestilt en solhat igen, nu håber jeg den får lov til, at blive i haven ;-) Jeg ved ikke om jeg er gammel nok hi hi. Jeg tager den Daglilje med på plante marked, ellers kan du jo lige kontakt mig.
    Jeg tror, at Tanacetum får en chance jeg skal bare lige finde en god plads til dem.
    Knus Gro

    Kære Jette,
    Jamen så ses vi jo i Lyngby:-)
    Jeg finder lige ud af om Lisbeth skal have begge Liljer.Den er jo ikke rigtig hvid. Den er sådan hvidgulig ;-)
    K.Gro

    Hej Laleh
    Okay så får de en chance! Jeg syntes også de ser så skønne ud, at jeg ikke vil undvære dem. Nu må jeg så bare finde en mere egnet plads til dem!
    K.Gro

    Hej fru Fniis
    Nej nej jeg slår ikke ;-D - Ting tar den tid ting tar...
    Men vand er godt, det har jeg fundet ud af. De andre år har jeg ikke været flittig nok med kande og slange. Det er dog gået lidt bedre i år. faktisk skal jeg ned og vande nu.
    Knus.Gro

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet