tirsdag den 23. juli 2013

Travle insekter

I foråret opdagede jeg, at en lille gruppe tidsler havde selvsået sig i min have. Ajhhh de må få lov til at stå her foran mit byggerod, så kunne de jo dække lidt for det. Flotte har de været men nu begynder det at blive et problem syntes jeg. store livkraftige Tidsler begynder nu, at skyde op i min græsplæne:(
Det er ikke fedt! - Men de søde små bier har været så glad for tidslerne, at jeg ikke kunne nænne, at grave dem op.


Indtil for et par uger siden har der kun været brumbasser i haven og jeg har ikke kunne forstå hvor de andre bier blev af?? Men nu er der heldigvis flere forskellige slags!!


Denne lille fine bi med orange bagkrop, finder sphaerocephalon meget indbydende.


Ovenover -Denne her lille bi har maddepoterne fyldte. Jeg er sikker på, at jungletrommerne har lydt i kvarteret....Kom her er dejlige tidsler og Hjulkrone kom kom kom......


I går var der også et par Kålsommrfugle der hyggede sig i haven. Her på Kæmpeverbana.
Ofte er det sådan, at de kære sommerfugles laver lever på forskellige slags ukrudt (brændnælde) eller grøntsager. Men heldigvis har jeg læst, at Kålsommerfuglens laver også lever på Tallerkensmækker og sådan nogle har jeg da heldigvis i haven :-)
Nu har jeg ikke en stor haven, men jeg prøver hele tiden, at tænke på, at der skal være mad og vand til de små dyr i haven hele tiden.
Har du også din have fuld af små bier og sommerfugle?

Rigtig dejlig tirsdag til jer alle

4 kommentarer:

  1. Det er dejligt med insekter i haven-
    bare der ikke er for mange. På marken ved siden af mig er der en masse tidsler. De er afblomstert nu-så det ligner et helt "uldhav"

    SvarSlet
  2. Det kan du tro jeg har og især omkring den vilde pastinak som jeg længe troede var grøn kvan. Og de seneste dage har jeg også haft mange bier og hvepse i kløveret i græsplænen- så mange at lille Vilmer blev stukket og "græd" og haltede en hel aften.
    Jeg har også tidsler i græsset i min forhave og de stikker frygteligt og er ikke til at udrydde med deres lange rødder så jeg vil anbefale dig at fjerne alle de uønskede i græsset:)

    SvarSlet
  3. Kære Jette, ja ikke ;-) Alle de tidsler må da sprede sig gevaldigt med alle de frø? Men det må have været et smukt syn, da de alle stod i blomst!
    k.Gro

    Kære Lisbeth
    Nåh så blev det endelig bestemt hvad det var for èn.
    Nej hvor synd for for lille Vilmer :( Det er ikke til at bære for det lille væsen.
    Jeg kan godt se, at jeg bliver nød til at gå hårdt til værks. De tidsler skal ikke stå der et sekund længere. Jeg kan god se, at de spreder sig Øv for den!
    Knus Gro

    SvarSlet
  4. Det er nogle dejlige billeder du har taget! Jeg holder meget af at kigge på sommerfugle og ser mange i de vilde blomster, når jeg går tur langs markerne.

    SvarSlet