lørdag den 2. juni 2012

God og mindre gode overraskelser!!

Lad os starte med den gode nyhed ;-)
For en lille uge siden begyndte min nye GxOXO `Maurice moka`at blomstre.
Jeg bestilte dem her i foråret hos Stausdefeen. :-)
De har en yndig lyserød farve og bladene er broget.

Billedet yder slet ikke retfærdighed!


Jeg er meget glad for den! for den passer rigtig godt i løvet med rosen`Mme Ernest Calvat`
 som den står ved siden af. Men meget mere om dette bed når roserne er sprunget ud :-D

Men ak og ve der er nogen der har guffet af mine Liljer :-(
Vi kender alle sammen den røde liljebille, som spiser vores Liljer. De lægger desværre også æg.
Jeg troede bare at jeg havde fået alle æg væk, men nej....
Deres slimede afkom har guffet sig godt mæt, bare ærgerligt for dem, at de får samme behandling som billerne!


AD!!!
Jeg bruget et blad til at skrabe dem af med.
Jeg mener at en af måderne til at se om der er sådan nogle her, er ved at se efter deres ekskrementer. Som er  nogle sorte klatter.
HAR I KIGGET JERES LILJER EFTER?

Rigtig god lørdag
K.Gro

12 kommentarer:

  1. Jeg har kun få liljer af samme grund....at de ofte bliver ædt op af de pokkers liljebiller. Jeg må op og checke dem i dag i sommerhuset. Jeg kender også kun til tricket med at knuse biller og æg - de får kamp til stregen.
    Jeg har i stedet for satset på dagliljer - ved du at de også findes i hvide, lyserøde og lilla nuancer ?

    SvarSlet
  2. Sikke en flot geranie! Blomsten minder lidt om 'Derrick Cook', men sikke et flot løv den har. Ja, de liljebiller er ikke så sjove.

    SvarSlet
  3. Kære Gro

    Tror at jeg fik sat mine løg for sent, for jeg kan slet ikke få øje på så meget som en liljespire. Øv.

    Jeg har jo set den omtalte storkenæb live, og kan hermed dokumentere, at den ER flot. Jeg har mange forskellige storkenæb og tror sørme, at jeg vil lave et indlæg om dem.

    SvarSlet
  4. Åh hvor ærgeligt når de røde bæster slår sine folder i haven. Jeg har heller ikke specielt gode erfaringer med liljer af samme grund SUK......der er både ærgelser og glæder ved havelivet - og heldigvis overvejende flest af de sidste ;0)

    SvarSlet
  5. Liljer er så en ting der kan lade sig gøre heroppe i luften - jeg har aldrig set en liljebille. Til gengæld døde mine smukke rosa liljer allerede sidste vinter og de nye hvide jeg har sat har lige stukket næsen op.

    SvarSlet
  6. Jeg har kvadret en del biller og deres orange æg, men har endnu ikke set levende larver. Tror lige jeg trasker ud i kulden og checker... Tænk at man skal høre sig selv som et mordermonster når man egentlig bare ønsker fred og fordragelighed. Havelivet bringer mange ting op i os.

    En skøn geranie du viser og jeg glæder mig til at se dens nabo.

    SvarSlet
  7. Ja det kan du tro. Her bliver der også begået massakre på de små bæster :-)

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  8. Hej Berit,
    Jeg har også kun 4 liljer stående i bedet, og jeg er glad for at det ikke er mere. Det ser jo ikke kønt ud når de er halvt afgnavet ;-) Så jeg forstår godt du ikke har flere for de skal jo tjekkes morgen og aften!
    Ja der findes mange smukke variationer! Jeg har købt to forskellige i foråret, de er hvid/gule. Jeg tror nu ikke de kommer til at blomstre i år.
    K.Gro

    Kære Flora
    Tak :-) Ja det kan du have ret i, at de ligner hinanden. Det er der i øvrigt rigtig mange Storkenæb der gør ;-)
    K.Gro

    Kære Nette
    Jeg tror ikke du skal opgive dine Liljer. Dem jeg har i krukke er heller ikke blevet lige så store som dem i bedet. - Tålmodighed ;-)
    God ide med et Storkenæb indlæg!:-D
    K.Gro

    Kære Frk. Solhat Jeg vil nu ikke opgive Liljerne, for de er for skønne. Men man må være på vagt!! ;-)- Og du har helt ret i at det gode langt overskygger de ærgerlige ting!
    K.Gro

    Kære Taghave
    Tak fordi du kiggede forbi, jeg har før prøvet at se din blog men uden held. Jeg ved ikke rigtig hvad problemet var?
    Du er virkelig heldig i den retning, sådan at bo højt oppe!! :-)Liljerne er skønne og tit har de en fantastisk duft! Det kan jo være at dine løg kan overleve hvis du isolere dine krukker? Men det kan jo være at du allerede har prøvet det? Held og lykke med dine Liljer :-)
    K.Gro

    Kære Fru Friis
    Så kan det jo være at du har været mere effektiv end jeg! For jeg har jo ikke fået fjernet alle æg :( Øv
    De der laver sidder på undersiden af bladet. Jeg må også i haven og se om der er kommet flere. Ja de der skadedyr bringer det værste op i èn :-)
    K.Gro

    Kære Madame Bæk
    Sikke billerne er sultne i år. Sidste år havde jeg slet ikke så mange som i år!
    K.Gro

    Rigtig god søndag til jer alle

    SvarSlet
  9. Virkelig dejlig, den Geranie, Staudefeén har SÅ mange fine af slagsen.
    Go´søndag til dig :)

    SvarSlet
  10. Kære Gro
    Den er virkelig skøn og jeg er så glad for at du fik mig til at købe én da vi var i kolding.
    Mine liljer er hullede som en si og det plejer de at være - i år har jeg ikke fanget nogle biller så det hævner sig garanteret.

    SvarSlet
  11. Det glæder mig rigtigt meget, at du kan lide Maurice Moka - jeg synes også, den er en dejlig ny sort.

    Øv med liljebillerne!

    Tak for sidst i Kolding :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  12. Hej Gro. Jeg har rigtig mange liljer og næsten ingen biller. Rådet er at de bliver gødet sammen med roserne og så en gang spray med calypso bare en gang er nok ved mig. .. hilsen Helle

    SvarSlet