mandag den 23. april 2012

Helhed eller detalje?

Forleden dag læste jeg en lille artikel på www.haven.dk om hvordan man oplever sin have som en Helhed eller udfra detaljerne. Det var lidt af en øjenåbner for mig og mange ting faldt på plads for mig!
Og jeg fandt ud af at jeg selv oplever min have på de små detaljer. Fordi de er en god oplevelse for mig:-D
Jeg bruger ikke så megen energi på det negative. Alt det som bliver kaldt en øjebæ som, det bliver kaldt der  ude i blogland. Eller bare et projekt der er igang og ikke færdig.... Endnu ;-)
Det jeg bla. går og glæder mig over i disse dage er mit bed Øen. Der er mange små dejlige detaljer!
Her får I nogle af dem...


Hver dag kommer jeg for at se om de små spire er vokset eller om min Kugle Primula (nederst til højre) er sprunget mere ud. Lige nu er jeg meget spændt på mine tulipaner og (nederst til venstre) venter Double Price med sin åbenbaring :-D Jeg kan bare gå og sige Ihhh og Åhhhh.
Hvordan oplever I jeres have, som en helhed eller i detaljerne?

Ha en rigtig god aften
Gro

10 kommentarer:

  1. Begge dele Gro. Du dør helt sikkert ikke af stress, hvis du lukker øjnene for div. "øjenbæ". Og det er jo godt for noget.

    Men en have skal efter min ringe mening hænge sammen med former som gør det interessant at bevæge sig rundt (selvom det kun er på et lille areal), hvilepladser for både krop og øjne, grupper af planter som er smukke sammen og dermed udgør en helhed. Vi har alle øjenbæer i haven hist og pist, men hvis der er for mange ødelægges helhedsindtrykket. Med andre ord: Hvis der er flere grimme ting end smukke detaljer, ser man muligvis ikke de smukke detaljer.

    Jeg falder da ogsaa i svime over detaljerne. Det er maaske ovenikoebet derfor, at jeg er saa pjattet med roser. Hvem ved.

    SvarSlet
  2. Jeg læste også den artikel du nævner, og jeg har faktisk tænkt på den flere gange om dagen siden.
    Jeg tror jeg startede med at ignorere helheden, måske af nød, med mindre børn, en ny have og et stramt budget.
    Så gik jeg i en del år og var utilfreds med haven. I den periode fokuserede jeg nok for meget på helheden.
    Nu synes jeg at jeg har et god balance. Jeg ELSKER detaljerne i min have, men jeg prøver også at holde helhelden nogenlunde; ihvertfald inden for de rammer jeg har.
    Jeg synes også at alt for meget rod, og 'grimhed' forstyrrer helhedsindtrykket. Men projekter eller nødvendige mindre pæne ting må gerne være i mine have.
    Mon det gav mening? :-D
    Kaffepause slut - tilbage i haven.

    SvarSlet
  3. Svær situation, helheden er det vigtigste, men som de siger the devil is in the detail, og det er netop måden detaljerne spiller sammen i helheden der får en have til at virke som en samlet maleri. Det berører den helt grundlæggende fejl i min have, jeg ønsker en have der slet ikke passer sammen med huset og de omgivelser det ligger i. Det jeg har gang i er forkert og malplaceret, hus og have spiller simpelthen ikke på samme hold, ikke en gang den samme sportsgren. Derfor nøjes jeg for nuværende med kun at glædes over detaljen, men må lukke øjnene for resten i erkendelse af den umulige helhed. Farver på plantekasser (versailleskasser)der hører hjemme i en fransk have, eller nærmere et lille bitte vinslot, og ikke i en rækkehushave med uniformitet og ens grå og sorte biler i de andres indkørsler. Min bil er smuk Bretagne blå, og naturligvis en Citroën :-) Kan godt se hver dag jeg ikke rigtig passer ind, og faktisk "spolerer helheden" med mine skøre haveindslag....Franske jernmøbler og palmer, skæve lidt afvigende keramik figurer af cikader og svaler. Ingen skal komme og sige noget om granitdyr eller havenisser, dem accepterer jeg, nuvel de flinke og forstående naboer lever også med det.
    Kærligst.
    Henrik

    SvarSlet
  4. Kære Henrik

    På Geoff Hamilton dvd'erne, som jeg har skrevet om tidligere på min blog, har fine eksempler på, hvordan engelske parcelhuse kan spille sammen med en helt anderledes havestil. Tror egentligt også at Alan Titschmarsh har nogle klip om det på Youtube.

    SvarSlet
  5. Geoff sikke en skøn havemand, og alan titschmarsh ligeså, med deres Gardeners World, tror faktisk det var disse to der vækkede vores slumrende haveinteresse, helt der tilbage i 2001 da vi var studerende, vi blev simpelthen suget ind i dette paradis af engelske havedrømme. jeg vil lidt nærmere over det du skriver, måske du har ret, ja selvfølgelig har du en rigtig god pointe. Nu vil jeg sove lidt på det og måske i morgen begynde at se vores have i et andet og helt sikkert mere frugtbart perspektiv. Tak for det venlige skub og klap.
    Kærligst
    Henrik

    SvarSlet
  6. Jeg er helt klart til helheden. Jeg har svært ved at nyde detaljerne, hvis der er noget (rod), der forstyrrer blikket.
    Jeg plejer at sige, at mit liv skal være smukt - og det gælder også i haven ;)))

    SvarSlet
  7. Godt spørgsmål :-) Jeg kan jo sagtens se, når haver er tegnet professionelt, og når der er struktur i haven, men... jeg er nok mest til detaljerne, og det skyldes sikkert, at jeg går så meget op i planter, så jeg har alligevel hovedet stukket ned mellem dem heletiden ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Jeg læste også artiklen og det er virkelig et spændende spørgsmål, der har rumsteret i mit hoved lige siden.
    Derfor bliver mit svar også: det må jeg lige tænke over.

    En ting er atvike, hvad man mest er til (trives bedst med) noget andet er at vide hvorfor. ;)

    Så: vi skrives!

    Bedste hilsner
    Marianne med
    Den helbredende have

    SvarSlet
  9. Hvor er dine blomster dog smukke.
    Jeg går nu ikke så meget op i om alting passer sammen. Det gør planterne ikke her i haven. Hvor der er en plads kommer der bare en ny staude ind, når jeg køber en. Nok noget utradionelt, men hvorfor skal alting være perfekt. Jeg nyder bare blomsterne.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  10. Kære alle tak for jeres kommentar!
    Der er mange meninger kan jeg se om det er det ene eller det andet. Det er i hverfald spændende hvilke valg vi tar og hvorfor. Der syntes jeg Hanne du fik beskrevet noget som jeg selv kan nikke genkende til ;-)
    Og til dig Henrik jeg kan godt se at dit have stritter lidt ud af rækkehus stilen. Men jeg håber virkelig at du får inspireret nogen af dine naboer... bare en lille smule ;-) Det er jo bedre end de kedelige græsplæner ;-)
    Rigtig god fredag og weekend til jer alle :-D
    Knus Gro

    SvarSlet