fredag den 17. februar 2012

forårs løg i den lille have

Tamperaturen stiger og sneen er væk i min have. Betyder det at, frosten er ved at slippe sit tag i Danmark? Jeg håber det! For nu må det meget gerne snart bliver forår! 
I oktober md. lagde jeg for første gang forårs løg :-)
Dog kun i et bed, for jeg vil gerne have at et bed fungere inden jeg lægger løg. At lægge løg er virkelig ikke det sjoveste jeg ved! Men fra marts måned hvor de første forårs løg begynder at springe ud. Skal mit bed  meget gerne komme til at se sådan ud :-D

Alle billeder er lånt på nettet.
Crocus `record` , Anemone blanda, ( Muscari latifolium først 2013)
Tulipan `double price` (tidlig), Allium `purple sensation`og Tulipan `blue diamond` (sen)  

Bedet er ikke stort, men jeg håber ikke at løgvæksterne står for langt fra hinanden,
 Uhh det er en ren gyser, sådan at være novice ;-)
Udover det er jeg er jeg også meget spændt på denne farve sammensætning, for det er svært at bedømme om det er de rigtige farver som billederne viser. Men jeg krydser mine fingre!
Jeg ved at mange af jer også har lagt flere hundred løg, andre i tusinde vis af løg i haverne og det syn glæder jeg mig virkelig til at se :-)

God fredag til jer alle
Gro




10 kommentarer:

  1. Det bliver et smukt syn.
    Løg er nemme at dyrke, og når farverne er så nøje afstemt som her, kan det ikke gå galt ;-)

    SvarSlet
  2. Kære Gro

    Jeg ved, at du har kælet rigtigt meget for dit nye lille runde bed, og jeg kan ikke forestille mig andet, end at det bliver flot med al den planlægning og opmærksomhed, du har givet det :0)
    Jeg glæder mig til at se resultatet.

    I går aftes hev jeg min havedagbog, Et Haveår, ned fra hylden for jeg kunne ikke huske, hvad jeg havde lagt hvor. Jeg er en af dem, der har lagt hundredevis af løg, og er ligesom du uhyre spændt på at se, om det giver en flot helhed. Spændende!

    SvarSlet
  3. Løg og nye bede kan let give komplikationer, det er frygtelig ærgeligt når man sabler et løg med spaden. På den anden side så flyttes der jo også rundt i gamle bede, så hvor der handles der spildes...;o)
    Når først du har mærket glæden ved at se dine skønheder komme frem til foråret, så er det, det der driver værket når vi når til efterår igen. Jeg glæder mig til at se dit nye bed fra det tidlige forår.
    (PS Jeg vover lige at skrive at den der kode (nu med to ord) er en lille-bitte-bitte smule irriterende for ældre damer der ynder at bruge den ene hånd til at hvile hovedet i...)
    Haveknus fra fnizz

    SvarSlet
  4. @ Kære Ina jeg håber du har ret :-)
    K.Gro

    @Kære Nette
    Du har ret, det bed er mere færdigt end noget andet i haven :-)
    Hvert forår er vi så spændte at vi er lige ved at revne. Jeg kan slet ikke huske hvad det er du har lagt i dine bede? Jeg må lige have en opfrisker og glæder mig til at se dine flere hundrede løg :-)
    K.Gro

    @ Kære Fru Fniss
    den der kode linie driller godt nok også mig og jeg er ikke en ældre dame ;-)skal se om jeg kan ændre det.
    Uhh men jeg får jo helt ondt hvis jeg kommer til at hakke et af de smukke løg over. Jeg har lagt mærke til at løgene er så småt på vej op af jorden, og det er jo fantastisk :-D
    K.Gro

    SvarSlet
  5. Man kan simpelthen ikke undvære forårsløg i haven... man blir nærmest afhængig af dem :o) Det er bare det bedste at gå rundt i haven og kigge efter alle de små grønne spirer hvert forår :o)
    Jeg er sikker på at dit bed blir godt, jeg vil glæde mig til at se det :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  6. Jeg har også lagt små tusind løg og venter spændt. Jeg kan slet ikke forstå det blev til så mange, men det griber jo om sig :o)Jeg glæder mig virkelig til at se dit bed. Det er nogle meget smukke farver, så mon ikke det bliver lige så smukt i virkeligheden.

    SvarSlet
  7. Det er en flot sammensætning du har valgt og jeg er sikker på at du bliver jublende glad når de små viser sig. Anemone Blanda købte jeg gennem haveselskabet for mange år siden og de sår sig villigt så lad være med at luge for meget når de er i frø og du får mange blå anemoner forever:-)
    Angående de 2 kodeord har jeg det som fru friis og det er hamrende ærgeligt at måtte opgive at lægge kommentar når man har forsøgt sig 2-3 gange.

    SvarSlet
  8. @Kære møllebakkehaven, jeg kan godt forstå man bliver afhængig. Man har ventet hele vinteren på foråret og planterne. Der er det jo så dejligt at løgvæksterne er dem der tidligst byder en velkommen :-)
    K.Gro
    @kære Lavendelfryd, jeg glæder mig til at se dit løg orgie :-)
    K.Gro
    @Kære Lisbeth,
    Tak :-)Jeg elsker også anemone, så jeg vil skrive mig det bag øret. Anemonen må meget gerne formere sig her :-)
    De der to irreterende kodeord prøvede jeg at fjerne i går, men uden held. Jeg har ikke bedt om dem! Øv
    Vi ses knus Gro

    SvarSlet
  9. Det skal nok blive smukt.
    Vi sætter hvert år mange løgvækster, for vi MÅ bare have forårsblomster i haven.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  10. Kære Landbohaven
    :-) selv tak - tænk at man render ud og kigger på de små spire hver dag. For tænk nu hvis de er vokset bare en lille smule ;-)
    K.Gro

    SvarSlet