søndag den 22. januar 2012

Nye planer for 2012

Når noget nyt er på beding i min have, kan det godt gå et år før jeg er sikker på hvad jeg skal gøre.
Det gælder også for mit nyeste bed som jeg har haft i støbeskeen siden sidste forår.
Jeg havde ellers planlagt hvilke roser som jeg skulle have i bedet. 
Men nu er jeg kommet på andre tanker, det sker jo :-)
Jeg vil gerne indrømme at jeg er blevet inspireret af Claus Dalbys bog `Hemmelige haver` som jeg syntes er helt fantastisk! 

Mit nye bed skal hedde `Mme Ernest Calvat`bedet.
Det er selvfølgelig på grund af denne over skønne Bourbon rose.

Mme Ernest Calvat, billed lånt på nettet
Blomsterne som er varmrosa har en diameter på ca. 7-10 cm den er velduftende og vil blomstre mere eller mindre fra slutningen af juni til efteråret :-)
Med et spændende løv som skulle være rødbrunt og blankt. En god højde på ca. 150 cm og så kan den trives i fuld sol og let skygge.
Som noget nyt vil jeg plante den i en gruppe på 3 stk. 
Den skal selvfølgelig ikke stå alene :-) den får da selskab af nogle anstandsdamer ( stauder)


Mme Ernest skal stå sammen med den smukke daglilje `Satin glass` , lilla Linaria, lyserød røllike, Stjerneskærm `Roma` og den lille fine plante `Hejrenæb` Der iblandt vil der selvfølgelig være adskillige Digitalis spir ;-)
Jeg er meget spændt på resultatet i real life, for på billeder er jeg ret vild med den lysegule sammen med lyserød og lilla.
Rigtig god søndag til alle der ude i blogland :-D
Gro

33 kommentarer:

  1. Kære Gro - tak for pæne ord om 'Hemmelige haver'. Det er da et knaldflot bed, du er ved at 'strikke' sammen. Tror, at det bliver rigig flot med den lysegule mellem rosa. Overvej evt. at tage lidt flere lysegule planter med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Claus selv tak;-)
      Jeg tror du har ret i det med lidt flere af de lysegule planter. Jeg har allerede nogle frø liggende af tallerkensmækker `Milk maide`og nogle staude Digitalis, som jeg håber på bliver til noget ;-)
      Knus Gro

      Slet
  2. Det er en meget smuk rose - og det er jo skønt, at den er så flittig til at remontere. Det er dog en kraftig rose, så sæt de 3 planter med 60 cm afstand, hvis du planlægger at sætte dem i en gruppe/trekant.

    Bedet bliver uden tvivl smukt med de stauder, du har udset dig. Med lidt lækre, sene tulipaner og Geranium cantabrigiense eller G. macrorrhizum får du også lidt forår/forsommer-blomstring ind :)

    Vi får vel lov at se resultatet her på bloggen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marie - Louise
      Tak for dit gode råd.Jeg vil lige prøve at slå op i min nye fine Geranium bog ;-)
      Og selvfølgelig kommer der billeder når det bliver plantet :-D Jeg kan næsten ikke vente!
      Knus Gro

      Slet
  3. Hvor er din "nye" rose skøn. Den bliver rigtig flot i bedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Len,
      jeg glæder mig også :-)
      Knus

      Slet
  4. Det kommer til at se flot ud, glæder mig til at se billeder når det blomstre.
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ! Ja Anette det bliver meget spændende. Der skal nok komme billeder ;-) Roserne er bestilt Jubiii :-)
      Knus

      Slet
  5. Det skal nok blive godt.
    Glæder mig til at se resultatet til sommer.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :-) Jeg deler gerne den visuelle oplevelse med jer :-)
      Knus

      Slet
  6. Kære Gro, jeg kender godt det med at der kan gå op til et år, hvor man stadig ikke er helt sikker på et bed. Og så pludselig er den der og det står helt klart hvordan det skal være.
    Det bliver et rigtig smukt bed, det er en dejlig Madamme du har valgt og jeg synes også at det bliver fint med de lysegule imellem og den lille Hejrenæb er rigtig fin:O) Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak ;-) Ja de fleste gange kan det være en lidt lang proces, at lave et bed! i hvert fald for mig :-D Ja og den lille Hejrenæb ved jeg ikke om du kender? Men den bliver spændende for den håber jeg på vil værevillig til at blomstre hele sommeren.
      Knus Gro

      Slet
  7. Hvor er det dog en skøn rose du har valgt. Det kan godt være du tænker dig grundigt om men jeg er sikker på resultatet bliver formiddabelt.

    Efter at jeg har flakket rundt i rosenland i et par år og set fuldstændig forvirret ud, har jeg efterhånden fundet ud af at mit hjerte banker for de fyldte roser, så jeg glæder mig da til at følge med i dit nye bed :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fru Friis :-)
      Jeg kan godt forstå at du også er vild med de fyldte roser. Det er også dem jeg er mest tiltrukket af! Desværre kan de hav lidt svært ved at klare de regnfulde perioder :/...Men pyt :-)
      Knus Gro

      Slet
  8. Jeg har det ligesom de andre kommentatorer - er meget spændt på at se - det helt sikkert - smukke resultat. Jeg må sige, jeg også bliver mere og mere tændt på roser. Kan være det skyldes »De hemmelige«. Men lysten kommer også snigede fra dette skønne haveblogland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente :-) ja `Hemmelige haver` er jo fyldt med dejlige bedårende roser og forskellige måder at at bruge dem på. :-) Jeg håber at du finder nogle roser du slet ikke kan undvære!
      Knus Gro

      Slet
  9. Ind i mellem tager ting tid og overvejelserne kan være mange før man springer.........jeg er slet ikke bekymret for dit spring her for er du svimmel hvor det blier et smukt smukt syn Gro :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Dorthe :-)
      Lidt beruset bliver jeg nok når alle roserne blomstre til sommer. :-D
      Knus Gro

      Slet
  10. Hej Gro

    Jeg er selv tilhænger af at blande en kontrastfarve ind hist og pist, så det ikke bliver alt for ens. Jeg er sikker på at den lækre lysegule er lige i øjet sammen med de andre ting du har valgt :o)

    Hilsen Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Tak :-) Det er jo et stort spring at bruge gul, også selv om den er lysegul. Når det ligesom har været en farve der ikke har været velkommen i haven før :-)Men jeg tror på det!
      Knus Gro

      Slet
  11. Den lyse gule daglilje er flot sammen med de lyserøde, og jeg vil også tro, at med lidt mere gult vil det kun blive smukkere.
    Jeg flytter og ombestemmer mig også, når jeg færdes rundt i blogland og bog- og blad-verdnen. Det giver noget skønt drive ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Ina jeg har jo tænkt på lidt forskellige planter af de lysegule. Nu venter jeg til foråret og ser om de lysegule staude Digitalis som jeg såede i sommer bliver til noget :-) Jeg er rigtig spændt!
      Knus Gro

      Slet
  12. Det bliver da helt fortryllende og eventyrligt - det er jeg slet, slet ikke i tvivl om. Og sjovt med det lysegule. Jeg har altid haft det lidt ambivalent med gule blomster, men her på det sidste er jeg også begyndt at drømme om at mikse det lysegule med det lyserøde - så den er jeg helt med på :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt Signe ! :-D Jeg glæder mig til at se hvad du finder på!
      Knus Gro

      Slet
  13. Jeg tror det bliver et underskønt Madamme-bed med den forsamling :-)
    Jeg bruger jo også lysegult i bla. mit lyserøde bed, så det kan jeg kun anbefale. Jeg synes ligesom Lavendelfryd at en lille kontrast hist og her gør det hele mere levende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, :-)
      Jeg er helt sikker på at jeg har set nogle af dine smukke plante kombinationer :-D Jeg er rigtig glad for at have taget springet ;-)
      K. Gro

      Slet
  14. I mine øjne blir det smukt med smukt på :o)
    Jeg er ikke selv til roser, men kan sagtens se at de er overskønne :o)
    God fornøjelse med det, og så glæder jeg mig til at se resultatet :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det og sikke et skønt udtryk...
      Smukt med smukt på :-D
      God aften til dig
      Gro

      Slet
  15. Ihhhh Gro, det lyder skønt :) Glæder mig til at se, når det kommer så langt.

    SvarSlet
  16. Jaaa Iben gør det ikke :-) Jeg er sikker på du også kan dufte roserne allerede hi hi hi
    Knus Gro

    SvarSlet
  17. Altså, så fint det bliver hos dig, Gro - jeg er også begejstret for din nye rose og har slet ikke noget klogt at sige her flere dage efter din "lancering"... andet end "sæt i gang"... :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
  18. Det bliver et lækkert bed. Det kunne jeg godt tænke mig at se når det er i fuldt flor. ;)

    ps. tekster på mine fotos laves i Photoshop.

    Hav en dejlig uge.

    kærlig hilsen
    Eva

    SvarSlet
  19. Søde Gro,

    hvor bliver det smukt og forfriskende med din nye farvesammensætning, Gro. Det er nogle rigtig skønne anstandsdamer du har valgt til madammerne.

    Jeg er spændt på at se, hvordan det kommer til at se ud, når det folder sig ud i fuldt flor. Det kan kun blive godt.

    For et års tid siden købte jeg noget nyt sengelinned med blomster på den ene side og striber på den anden. Unødig og irrelevant info..ja, men det skal lige siges, at farverne på dynebetræk og pude var sartgrøn, sart rosa, sart, gul og sart abrikos og det satte altså et værre tankemylder igang. Nu går jeg og drømmer om både et sart-pastel-bed og et rosa-abrikos-limebed. Det er de underligste og mest uventede steder man kan hente inspiration fra.

    I det hele taget er drømmene og legen med farverne noget af det allersjoveste ved at være havetosse.

    Knus og godnunatogsovnurigtiggodt

    SvarSlet