søndag den 1. januar 2012

Forårsfornemmelser ;-)

Godt nytårtil alle :-D
Vi skriver den 1.1 2012 og jeg har været i haven for første gang i rigtig lang tid. 
Jeg har simpelhen måtte priorteer andre ting først :-/ 

I dag havde jeg et par små ting der skulle ordnes bla. denne søde klemstis som hedder `Littel Nell` der skulle bindes op på ny. Se nogle fine nye skud den har :-D


Den har så mange af små fine skud og det glæder mig, fordi den har drillet mig de første par år. Det var først i sommers at der kom små yndige blomster på den :-) Nu har jeg bare mere at glæde mig til!!

For en måneds tid siden huskede Claus Dalby os alle på at nu var det tid til at klippe sine påskeklokker...
En af de rigtige gode grunde til at klippe de gamle blade af er fordi bladene højst sandsynligt er ramt af svamp, som her...  Og så kommer den ikke til at smitte de nye blade.


Jeg klippede alle bladene af de 6 planter jeg har og på 5 af dem er der nye skud på vej op :-D
Og bare se her, det er da lige til at få forårs kuller af ;-)


Jeg købte mine påskeklokker sidste år i februar hos gartneriet Spiren. 
På det tidspunkt var de sprunget ud  :-) De var bare så sarte og smukke og jeg glæder mig usigeligt til de springer ud. Jeg har et par billeder af påskeklokkerne nederst på min blog.
Jeg håber I har haft en rigtig god jul og et godt nytår!

Mange forventningsfulde hilsner 
Gro

19 kommentarer:

  1. Ja, det er skønt at se hvordan alting spirer og det gør at vi bliver endnu mere forventningsfulde. Forår kom snart!
    Godt nytår til dig også.

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare skønt med alle de juleroser og påskeklokker, der nu er på vej rundt omkring på bloggene. Man bliver helt i forårshumør :-)
    Jeg har også små nye skud på flere af mine klematis, men jeg blev lidt urolig for, om de nu ville tage skade, hvis der alligevel kom lidt vinter. Men måske er de slet ikke så sarte. Jeg håber det bedste :-)
    Godt nytår!
    Knus, Signe

    SvarSlet
  3. Sikke dejligt med store knopper i din julerose.

    Jeg drømmer også om at besøge gartneriet Spiren en dag og købe for en formue til mit bed ved terrassen, hvor der jo ikke lige blomstrer noget som helst på denne årstid.

    Jeg klippede også bladene af for en måneds tid siden.

    Ulla

    SvarSlet
  4. Hej Gro.
    Godt nytår og velkommen til en ny sæson.
    Kan godt nikke genkendende til det med andre ting der trækker først.
    Jeg har som lovet lagt lidt billeder op af mit drivhus med alle sine vinterpensionister.
    Sådan nogle små skud dufter bare af forår....men vi må jo nok vente en rum tid endnu før det virkelige ankommer.
    Henrik

    SvarSlet
  5. Det er skønt med alt der der spirer i jorden og knopperne på buske og træer.
    Jeg glæder mig også til at få tid og kræfter til at komme i haven igen. Vejret er jo til det ;-)

    SvarSlet
  6. også rigtigt godt nyt haveår til dig. Anne Gine

    SvarSlet
  7. Ja det er fantastisk at gå i haven på denne årstid... jeg var også ude og 'nusse' i sidste uge :o)
    Mine påskeklokker sover endnu, men clematiserne har også små grønne skud... bare de nu klarer det :o)

    Godt nytår til dig...

    SvarSlet
  8. Kære Gro det er da bare for friskt at arbejde i haven 1 januar, men jeg kan da sagtens forstå at du fik forårskuller af de dejlige spirer:)
    Rigtig godt nytår og knus far Lisbeth

    SvarSlet
  9. Også rigtigt godt nyt haveår til dig :-)
    For år tilbage, i de milde vintre, havde jeg den tradition at jeg klippede mine gr. 3 Clematis ned 1. Nytårsdag. Det havde jeg læst mig til. Men jeg holdt op i de kolde vintre, for der voksede de alligevel ikke. Men jeg skal da ud og have checket mine, for så skal de have saksen. De klarer jo nemt frosten. Det er bare så ærgeligt, hvis man klipper dem for sent, så alt nyvæksten ryger.
    Jeg har også klippet mine juleroser, fordi de havde meget svamp.
    Det er bare skønt at vi kan være lidt i haven også på denne årstid :-)

    SvarSlet
  10. Kære Gro,

    håber du erkommet rigtig godt ind i det nye år. Skøn måde at starte et helt nyt år på med lidt havenusseri.

    Jeg fik min friske luft indtaget ved en gåtur langs den lokale strand istedet, men nu begynder haveabstinenserne snart at rykke i mig igen.

    Åh ja, Garteneriet Spiren er et fantastisk sted. Glemmer aldrig vort besøg derovre sidste år i februar. Det var pragtfuldt, at træde ind i dette forårsagtige paradis, efter en lang lang vinter, der bare ingen ende ville tage. Synet af de mange blomstrende helleborus var fuldstændig overvældene og den ene var smukkere end den anden. Bilen var godt proppet på hjemturen med håndplukkede eksemplarer.

    Ønsker dig og dine kære et blomstrende og smukt 2012 fyldt med gode haveoplevelser og planteglæder.

    De kærligste nytårshilsner

    SvarSlet
  11. Kære Gro

    Jeg bemærkede godtnok tidligere her den 1., at "nogen" havde været nede for at sætte et bånd i både Little Nell og Constance, samt at stolene stod op igen :0)

    Du ønskes et pragtfuldt nytår med masser af skønne blomster og afsluttede haveprojkter. Hehe :0))

    SvarSlet
  12. Ja det kribler efter at komme igang med det nye haveår.....og så er en mundfuld frisk luft ikke helt af vejen oven på nytåret ;0)

    Glæder mig til at følge dine og Nettes projekter ind i foråret .

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. Hej Gros. Er ny på din skønne blog, som jeg vil glæde mig til at følge.

    Ja de skønne juleroser. Jeg har også klippet bladene af mine, men de ser sarte ud nu, så jeg håber da, de klarer den. Var på julemarked på Spiren. Dejlig oplevelse.

    Hmm det med at binde clematis op har jeg aldrig gjort. Gad vide om jeg skulle gå en omgang i haven og se om mine også skal det.

    Rigtig GODT NYT ÅR 2012.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  14. Kære Gro

    Rigtig godt nytår til dig og dine :)

    Varme hilsner

    Iben

    SvarSlet
  15. Godt nytår, Gro :-)

    Jeg begynder altid at klippe bladene ned omkring januar-februar. Det kommer lidt an på, hvor langt juleroserne (som jeg stadig kalder dem) er kommet op. Jeg kan se, at dér hvor jorden er mest fugtig, er der flest pletter på bladene.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  16. Lene: Ja foråret kan ikke komme hurtigt nok! ;-)
    Signe: Jeg håber også at mine klematiser klare det. Littel Nell som jeg viser er en gr.3 så den skal jo klippes tilbage, men ikke i år, der vil jeg skåne den. Jeg er MEGET spændt på den :-D Jeg vil krydse fingre for dine.
    Frk. Anemone: At besøge Gartneriet Spiren er en helt speciel oplevelse! Det er meget svært at vælge den ene frem for den anden, for påskeklokkerne er bare så smukke. Du må helt klart unde dig selv en tur der til :-D
    Henrik: Tak og godt nytår til dig og din hustru. Jeg har ikke fået set dit indlæg endnu. Imens har denne storm ødelagt mine forårs fornemmelser...øv
    Ina: Jeg håber du får samlet lidt kræfter sammen til at komme i haven, her mens vi alligevel har al den storm :-)
    Tak Anne Gine i lige måde :-)

    Møllebakkehaven: Jeg vil også krydse mine fingre for dine klematiser. :-)
    Lisbeth: Godt nytår til dig :-D
    Jeg er altid frisk 1 januar. Vi ses snart hos Nette :-D
    Hanne:Jeg har aldrig før hørt at man allerede kunne klippe gruppe 3 så tidligt på året? Men der kan man bare se ;-) Det er nok klogt at vente i de kolde vintre som du siger!
    Tante Grøn: ja det er skønt endelig at komme i haven. Tænk at du kom op og en tur til stranden, jeg så jo at du var kommet RET sent i seng ;-) Spiren er fantastisk med den ene mere smukke farve kombination end den anden. Gad vide hvilke du bedst kan lide? Rigtig godt nyt år til dig og din familie :-)
    Nette: ja så skete der endelig noget :-D Rigtig godt nyt år til dig også ;-)
    Frøken Solhat: Ja projekter har vi nok af her og jeg skal nok sørge for at I bliver inviteret med i det :-D
    Lise Lotte: Velkommen her på bloggen det er altid dejligt med nye " ansigter" Årsagen til at jeg måtte binde denne klematis op var at hegnet var blevet udskiftet og derfor bare lå på jorden. Rigtig godt nytår til dig også :-)
    Iben: Tak Iben :-)
    Staudefeen: Godt godt nytår til dig Marlene. Desværre fik jeg slet ikke tid til at følge din jule blog :( Jeg håber virkelig jeg får bedre tid næste år! Jeg kunne ikke lige bedømme og jorden var mere fugtig end andre steder. Men det var da heldigvis ikke alle blade der var smittet.:-)

    Mange stormfulde nytårs hilsener
    Gro

    SvarSlet
  17. Kære Gro - ja, det er en rigtig god idé at klippe Helleborus-bladene af. Hyggeligt at surfe rundt på din blog. Det sker desværre alt for sjældent.

    SvarSlet
  18. Kære Grose,

    mine yndlingshelleborus er påskeklokker. Er helt vild med de næsten sorte og de anemoneblomstrende/præstekraverne.
    Den Staudefeen viser på sin blog idag er liiiiiiige noget for mig, og jeg mener, at vi har mindst et par stykker, der ligner den.

    Hvor er det et fantastisk tidspunkt, de blomstrer på. Lige når vi trænger allermest til at kigge på en smuk staude.

    Håber du hygger dig. Jeg har skumle rosenplaner, Gro:o) Er meget tæt på at bestille 8 gigantiske træklatrere. Rosen ER altså havens dronning, selvom jeg nødigt ville undvære alle de andre:o)

    Knus

    PS: Hvad er så DIN yndlings- helleborus?

    SvarSlet
  19. Kære Claus,
    Virkelig hyggeligt at du kiggede forbi. Du er jo en MEGET travl mand :-D

    Kære Tante Grøn :-)
    Uhhh ja Påske klokkerne er bare fantastiske! Jeg er faktisk også ret vild med, lige den klokke som Marlene har, som du siger:-) Jeg glæder mig rigtig meget til mine p.klokker springer helt ud for jeg kan ikke huske hvordan de alle ser ud. (mistede data fra min gamle computer :( ) Jeg er vild med de sarte lyserøde farver, men også den dobbelte jeg har er virkelig yndig. Der er et billed af den aller nederst på bloggen. Nu må du endelig tage billeder af dine Hellibourus så jeg kan se dem til sommer ;-)
    Knus Gro :-D

    SvarSlet