torsdag den 15. december 2011

Vinter blomstrende roser

Her i det sene efterår og vinteren syntes jeg det har været fascinerende at, opleve forskellige roser som trodser det kølige vejr og stadig blomstre. Selvom det er i en noget mindre målestok :-) 
Jeg kan da også ærgre mig over at jeg ikke kan se hvad de smukke sent blomstrende roser hedder, som jeg møder på min vej
 En af dem er denne rose som jeg måske har vist før?. Den står i en have som tilhøre en af min søns kammerater. Desværre aner moderen heller ikke hvad denne rose hedder, men jeg er næsten hundred procent sikker på at det er den ellers tidligt blomstrende rose `Stanwell Perpetual` :-) 



`Stanwell Perpetual` er en skøn rose som jeg faktisk har ønsket mig længe, jeg ved bare ikke rigtig hvor den skal stå? I virkeligheden kan den i følge Hugo Lykke både stå i sol og halvskygge. Den skulle være tidligt blomstrende, sidst i maj, først i juni.
 Hvis man er heldig så kan den være i blomst det meste af sommeren :-) Hen på efteråret vil der igen komme en pæn blomstring. Det eneste minus ved denne rose er at den lider af en speciel form for stråleplet. Som kaldes for pimpenelle - stråleplet. Det smitter heldigvis ikke andre roser, men kan til gengæld heller ikke forbygges eller kureres :(

Hvis man som jeg elsker roser så er der mulighed for at forlænge rosernes blomstring i haven. Det kan man gøre ved at plante ikke kun de tidligt blomstrende men også dem der blomstre ret sent på sommeren.
Der har jeg læst om to forskellige roser. Den ene Rosa Virginiana `Plena` ( rose d`amour) Den ser yndig ud med mørkrosa knopper og ret små blomster. Den har en sen og pæn lang blomstring . Midten af juni til begyndelsen af september. Den anden yndige rose er en Moschata hybrid `Princesse de Nassau` her er der virkelig tale om sen blomstring. Først et godt stykke hen i august måned kommer der små let-fyldte, cremerose til hvidelige blomster. Denne rose skal plantes et lidt beskyttet sted. 

Princesse de nassau. billed lånt på nettet af  David Austin
Hugo Lykke skriver om denne rose at væksten på den er middel kraftig og opret. Men når jeg søger på nettet, er der flere steder der beskriver den som en der kan klatre??? 
Yndig er den i hvert fald, og jeg vil da selv overveje om om det er en rose der skal have en plads i min have:-)
Rigtig god torsdag til alle 
Gro

8 kommentarer:

  1. Jamen kære Gro, Jeg har jo en Stanwell Perpetual stående i skellet ind til dig. Så du har da næsten en allerede. Der er dog ingen blomster på den for tiden. Det er der derimod på Sharifa Asma, som har 2 yyyyyndige blomster. Der er også en enkelt på både Geoff Hamilton og Brother Cadfael, men de er nu ikke så kønne. Eftersom jeg faktisk har været MEGET i haven på det sidste (i modsætning til min havenabo) for at lave hegn, har jeg ikke plukket Sharifas blomster ind. Det gør jeg dog nok i dag, for nu må jeg vist holde inde for i år. Min græsplæne er FULDSTÆNDIG ødelagt af, at jeg har suset rundt på de få m2 med stolper, hegn, skruer, bolte osv. Den har lidt kraftigt under mine lidt større haveprojekter de sidste 2 år. Først byggeprojekt Kagehus i 09, og i april var det projekt ny terrasse. Og nu projekt hegn. Alle projekter har jo været i yder-sæsoner, og det kan sandelig ses på græsstierne. Øv.

    Øøøøøøhhh Gro, hvad blev der lige af planer om kæmpealbaroser?

    SvarSlet
  2. Ja, der er da noget at tænke over, når man skal vælge roser. Når jeg kigger i mine rosenbøger, er det nærmest umuligt at vælge.

    Det er et dejligt indlæg, du har lavet, og det slår mig lige, at jeg vist må have flere roser. Da jeg boede ved Århus, havde jeg en toptrimmet have (ha, ha) med mange roser - engelske og historiske, men siden da er interessen dalet en smule, og det skyldes ikke den manglende skønhed ved roserne, men nok mere, at de skal klippes, og at de fleste har TORNE, som jeg hader og kan bande noget så voldsomt, når jeg stikker mig ;-)

    Jeg har dog en del roser her, hvor vi bor nu, men det er jo en stor grund, så der er jo plads til mange ;-) så tak for indlægget - det gjorde mig lige hooked igen ved at læse dine overvejelser ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  3. Hej Gro, dejligt inspirerende indlæg, du her har lavet. Jeg elsker også roser og har købt 10 nye forskellige i år. Jeg kender dog ikke Stanwell Perpetual, men den ser fantastisk ud. Det er dejligt med sentblomstrende roser, det minder én om sommer, når de står der om efteråret.

    Det er skønt at svælge i rosenbøger, men næsten umuligt at vælge hvad man skal ha' i sin have.

    Ulla

    SvarSlet
  4. Nette
    Ja jeg ved du har været i haven :-)
    Jeg er jo lidt vild med Stanwell og det er bare så svært at bestemme sig for den ene eller anden rose!!! for det er rigtigt jeg ønsker mig også Maidens blush :-)
    Ja Marlene hvem kan vælge hvilken rose det skal være??? Men jeg syntes du helt klart skal have nogle flere roser om dit dejlige hus:-) glem alt om torne og roser der skal klippes :-)Jeg er heller ikke glad tornene men jeg kan ikke undvære mine roser:-)
    God fornøjelse med at vælge nogle nye!
    Uhhhh Anemone det lyder skønt med 10 helt nye roser, det bliver meget spændende!. Du har ret i det med de sent blomstrende roser, vi skal jo også nyde efteråret. Selv om man er vild med roser:-)
    Rigtig god søndag
    Gro

    SvarSlet
  5. Kære Gro, tak for dit dejlige indlæg, som jeg læste for flere dage siden, men glemte at kommentere (sådan går det når man får klikket på et link på siden......
    Jeg tænker at Princesse de Nassau kunne være et godt supplement til Rosa Helenae (Lykkefund) som jeg har ved min portal ud til forhaven og jo kun blomstrer én gang?
    En ting er sikker jeg skal have mange flere roser i min have og så er det dejligt at kunne kikke ind og læse her:)

    SvarSlet
  6. Kære Lisbeth :-)
    Ha ja det kender jeg godt ;-)
    Det lyder som et rigtigt godt valg vedrørende din lykkefund som jo skulle være rigtig skøn!. Tak for det fantastiske ecard du sendte, jeg lavede straks et. Især min søn og jeg syntes det var rigtig sjovt!- du ved jo hvordan teenager er;-)
    Knus Gro

    SvarSlet
  7. Kære Grose,

    åh ja...roser...suk! Stanwell Perpertual er en lækkermås uden lige. Min er ikke så stor endnu. Købte den hos Hugo Lykke for et par år siden.

    Mangler du ideer til en sommerudflugt, skulle du tage og besøge Hugo Rasmussens rosenplanteskole på Djursland. Men sørg lige for at polstre dig godt ind i blødt tøj, så du ikke slår dig, når du dåner af henrykkelse.

    Jeg var især benovet over de smukke klatreres fantastiske vækst. De slyngede sig op ad hustag, skorsten og langt op i trætoppene. Et mageløst eventyrligt syn. Jeg har skumle (for gemalen hemmeligholdte) planer om, at plante træklatrende roser op ad de mange moreltræer, der omkranser vores have. Jeg kan simpelthen ikke stå for sådanne rosenkaskader, der bare vælter ud over det hele og giver junglestemning.

    Skulle du vove dig til Djursland, ligger Keld Slots Ellipsehaver også i området. Han har så vidt jeg er orienteret Åben Have næste sommer igen.

    Rosenknus og dejlig førjul fra grantanten

    SvarSlet
  8. Min kære grandtante :-)
    Sikke en masse dejligt man kan opleve på djursland! Jeg vil tage godt vare på mig selv hvis jeg vover mig til Hugo Rasmussens rosen planteskole, og det skulle da overhovedet ikke undre hvis jeg fik nogle op under neglene ;-)
    Det lyder som en fantastisk ide med klatrende roser op i jeres moreltræer!!Jeg er også vild med den stemning det giver. Du skal bare alliere dig med en stærk mand,for det lyder som lidt af et projekt ;-)
    Noget siger mig at vi ses i det nye år, du må har det rigtig godt så længe knus :-D
    mange jule hilsner
    Gro

    SvarSlet