søndag den 4. september 2011

Langt om længe...

Ihh hvor er det længe siden jeg har lavet et indlæg.
Men nu er jeg her igen - i hvertfald for en kort bemærkning :-)
Da vi for en uge tids siden fik nyheden om at, denne sommer har været den næst vådeste i 137 år; blev jeg glad. Jeg har virkelig gået og brokket mig over al den regn og lige pludselig var det ikke kun brok men også fakta :-)

Forleden dag sprang min tredje og sidste Dahlia ud - længe ventet! Men allerede inden den sprang ud kunne jeg se der var noget galt!
Helt forkert er den! - og den passer bedst ind i Claus Dalbys flammebed.
Det skulle have været en bowl `Dawnham royal`( meget mørk` rød`) tror jeg navnet var. Sådan kan det også gå....Jeg havde ellers glædet mig .
Når vejret og tiden har været til det har jeg arbejdet på det store bed.
Det har fået en flot bue og er blevet lidt størrer.
Endelig fik jeg plantet nogle af de roser som, jeg havde stående ( Dronning af Danmark og Souvenir de la malmaison) og så skal jeg bare have styr på hvor de forskellige stauder skal stå. Jeg har besluttet at, fordi bedet er så stort skal der gå en sti ind gennem bedet. ( til venstre for den lille buskbom) Det vil så sige at, der kommer et hvidt og et lyserødt/lilla bed.
Planen er at alle mine bede skal indrammes af buskbom. Haven er jo lille og der er ellers ikke meget der er stedsegrønt i haven.

Jeg glæder mig til al denne flytten rundt er overstået, for det giver mig hoved brud. Så jeg håber virkelig det bliver godt!!

Denne smukke lille rose er næsten ny :-D Bourbon rosen `Boule de Neige` En rigtig sød lille busk med en dejlig duft. Den trives i sol/halv skygge. Den er dog ikke glad for den danske vinter så den skal vinterdækkes.
Må I alle have en rigtig god uge :-)
Gro








11 kommentarer:

  1. Kære Gro, hvor er det godt at høre nyt fra dig og din lille have. Jeg foretrækker selv at gå i haven frem for at lave indlæg på bloggen, og ofte bliver surfer jeg lige rundt uden at lægge kommentar. Men det er så hyggeligt med kommentarer og jeg blev glad da der var en fra dig i formiddags:)
    Din nye rose er virkelig fin og jeg håber at du får dækket den godt så den klarer vinteren. Jeg er sikker på at det bliver godt med buxbomindrammede bede, det er så flot.
    Forsat god arbejdslyst i haven, knus fra Lisbeth:)

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre fra dig igen :o) Det kan godt være din dahlia har en "forkert" farve... (Uf, jeg bryder mig ikke om at sige at planter har en forkert farve...) men den er altså aldeles SKØN og jeg håber at du finder vinterly og et godt sted til den næste år også. Det dur altså ikke med blomster-mobning! ;o)

    Håber vi hører nyt fra dit bed når det værste hovedbrud har lagt sig. Ønsker også en herlig uge til dig, som vist byder på en del regn - men PYT, der skal nok blive tid til lidt plante-flytten-rundt så næste sæson kan blive endnu skønnere end denne var det.

    Stor hilsen fra mig :o)

    SvarSlet
  3. God idé med at indramme dine bede med buksbom - det gør altså bare bedene lidt flottere, synes jeg. Jeg har selv lige gjort det samme.

    SvarSlet
  4. HEj Lisbeth, Det bedste jeg ved er også en dag i haven. Det gik bare lige op for mig hvor lang tid siden jeg havde lavet et indlæg :-)Når jeg har plantet og flyttet om så smider jeg de løg jeg fik af dig :-)
    Kære Fniis jeg ved godt den ikke er forkert - men alligevel.... den er pakket forkert :-D Jeg tror desværre ikke den kommer til at stå i min have til næste år, dertil er den for skrap. Det kan være jeg finder en der vil have den.
    Hej Marlene jeg glæder mig også til buskbom hække, det bliver bare først til næste forår. Men det er så dejligt at have noget at, se frem til :-)
    Jeg forstår slet ikke Marlene du når alt det i både din have og planteskole?
    Mange regnfulde hilsner herfra
    Gro :-)

    SvarSlet
  5. Hej søde Gro.

    Jeg synes altså din dahlia er fin i farven, men kender godt det med at blive skuffet over en blomst, man havde forventet anderledes... Håber meget at se dig på lørdag :-)
    Ha' en skøn uge - Du må vel ud og hoppe i vandpytter med alle rollingerne ?

    Knus Lone

    SvarSlet
  6. Jah, men nu er det faktisk Peter, der har plantet alle buksbom-planterne ;-)))

    Og suk, suk, suk.... jeg er bange for, at mine nyplantede buksbomplanter har fået virus. Eller jeg er faktisk sikker på det. Den samme virus, som de skriver om på diverse svenske blogs, og hvor de fjerner planter en masse. Jeg er grædefærdig, må jeg indrømme. Har kontakt med leverandøren lige nu. Vi har jo plantet rigtigt mange, og jeg har jo mine flotte hække i planteskolen, og de skulle jo helst ikke blive smittet - hvilket der dog er stor risiko for :-(((

    Jeg har endda fået checket planterne hos Plantedirektoratet for et par uger siden, og de sagde, at de var fine, men NU er der altså bare pletter overalt på buksbomplanterne!

    Kh. marlene

    SvarSlet
  7. Uf, jeg kender godt det med en forkert pakket Dahlia. Jeg fik også en stor orange midt i mit lyserøde bed. Til næste år tror jeg simpelthen at jeg vil klage, hvis jeg får forkerte. Så kan havecenteret måske vende tilbage til leverandøren. For det sker altså temmelig tit med Dahlia, synes jeg.
    Jeg synes nu også at den er smuk, i rette omgivelser :-)
    Dit nye bed ser spændende ud. Det er god ide med en sti, så man nemmere kan komme til... også for at nyde :-)
    Jeg kan også blive helt rund-forvirret når jeg skal flytte planter, for der er så meget at tænke på. Men det er nu alligevel sjovt når det så til sidst lykkes, og ikke mindst året efter :-)
    Jeg er faktisk også lettet over at det har været den næstvådeste sommer, for jeg har også brokket mig godt og grundigt :-D

    SvarSlet
  8. Kære Gro,

    hvor hyggeligt med et indlæg fra dig igen:o) Man holder jo særlig godt øje med de bloggere, man har været så heldig at møde IRL:o)

    Nu mangler vi bare Tourbo-tøzernes billeder og indtryk fra DIN skønne have, Gro:o) Så har vi vist været hele touren rundt på Sjælland, ikke?

    Hav en dejlig dag og det bliver super med din nye bed-udvidelse:o) Det kan kun blive godt:o)

    Tirsdagsknus fra Tanteriet

    SvarSlet
  9. Kære Lone du kan tro vi har hoppet i vandpytter :-D Det er altid skønt og man er stor eller lille! ;-) ille os?
    Aj Marlene det er da helt forfærdeligt at høre, jeg håber der kan gøres noget. F.eks. med nye planter. Det er jo ikke noget der kan kureres. :-( held og lykke!
    Kære Landbohaven og HAnne Det er rigtigt at Dahliaen er smuk som den er. Her til morgen vil jeg plukke den og tage den med på arbejde, så ved jeg børnene vil beundre den :-D Og Hanne det er så dejligt at vide man ikke er alene med sine hoved brud :-)
    Kære Tante Grøn :-) Tak for dit kort! det var en skøn overraskelse ;-) Jeg var desværre ikke med på deres fredags tour - jeg kunne ikke få fri for arbejde :(Øv bøv rigtig kedeligt. MEn jeg håber virkelig de kommer forbi en dag når min have er mere `færdig`Altså nogle af mine projekter skal overstået ;-)
    Knus Gro

    SvarSlet
  10. Hej Gro.
    Jeg kigger nu altid forbi din have når du kommer med nyt, får sjældent lagt en kommentar men du var i mine tanker da jeg lavede mit sidste indlæg om den lille ahorn, som du spurgte til tidligere.
    Min Souvenir har været rigtig skøn den købte jeg efter at have set billede hos dig og der skal flere til næste år.
    Henrik

    SvarSlet