onsdag den 20. juli 2011

Skøn plante!

Jeg har længe haft lyst til at fortælle jer op en skøn plante jeg har. :-)
Det er en Honningurt Phacelia Tanacetifolia - i virkeligheden er det en grøngødning plante men den er så skøn at, jeg bare smider vildt om mig med frø i foråret. - Det er en meget villig og nem plante og jeg syntes den er med til at give min have et vildt look.


Med sine lyselilla blomsterstande passer den bare til alt i en cottagegarden. Den er også fin at. sætte i buketter:-)
Den kan plantes lige fra det tidlige forår til og med september, med blomstring mellem juni - oktober. Det er en fordel med den sene såening fordi den er absolut ikke en skønhed når den takker af! Når planten er visnet, klip den da i stykker og grav den ned i jorden.


En hel mark med honningurt, fundet på Bornholm :-) Bierne er simpelhen fortabt i nærheden af denne plante, de elsker den pågrund af den høje nektar og pollen værdi!
Mange ferie hilsner Gro

6 kommentarer:

  1. Honning urt ser skøn ud......og alt der kan tiltrække bier, humlebier og sommerfugle til haven er velkomment :0)

    En hel mark? Bruges den til andet end grøn gødning mon ????

    Sommerhilsner Dorthe

    SvarSlet
  2. Neeej hvor er den fin.
    Den skal da ind i overvejelserne til næste år.
    Marken ser skøn ud.
    Sommerhilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  3. Meget smuk plante og insektinteressen gør den bare endnu mere attraktiv. Honningurten røg hermed på ønskelisten... ;o)

    SvarSlet
  4. Kære Gro, hvor er den skøn og så tjener den flere formål:) I det hele taget synes jeg at det er dejligt at indføre vilde planter i de ellers så kultiverede haver. En anden grøntgødningsplante som jeg synes er ret smuk er blodkløver som har en dejlig mørk farve, men den er altså heller ikke pæn når den er afblomstret.
    Marken med honningurt er fantastisk smuk sikke et syn - næsten lige som var det lavendler i Frankrig:o) Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
  5. Jeg har også brugt Honningurt som grøngødning, men du har fuldstændig ret. Den er da også fin andre steder i haven.
    Skøn mark ;-)

    SvarSlet
  6. Kære alle det er så dejligt at,kunne give de gode ting vidre.:-D Frk. Solhat jeg tror at, istedet for at læggen marken brak. Har man måske valgt at så Honningurt der? Lidt fornuft er der til ;-)
    Ja Lisbeth det ligner næsten en Lavendelmark - åh så skønt :-)

    Fortsat god sommer torsdag :-)
    Gro

    SvarSlet