torsdag den 21. juli 2011

Kontrast eller tone i tone?

Kontrast eller tone i tone - det er et MEGET godt spørgsmål! - og vandene er sikkert delte derude i blogland...
Jeg er vild med især kontraster og de der Kenzo farver tiltrækker mig helt vildt  - men for at min have ikke skal blive for spraglet prøver jeg at dæmpe det lidt ned :-)
Det gør jeg fordi at, min have jo som bekendt ikke er særlig stor ca. 150 kvardrat meter hvoraf de ca. 45 er flisebelagt.
I går da jeg gik og arbejde i have fik jeg lige pludselig den ide at, fotografere disse skønne ting....

Slyngrosen Nahèma sammen med den ny indkøbte Klematis Pnik Fantasy - de står i " øen"
 Haven er bare 3 år gammel og de sidste 2 år har jeg arbejdet hårdt på at skabe mit lille rosen paradis. - Det er jo ikke noget jeg bare ryster ud af ærmet :-) Men det ved i have blogger jo alt om ;-)



Moskusrosen `Felicia` med sine abrikoslyserøde blomstersom  helt overvælder mig sammen med den mørkelilla Lavendel.


Tone i tone, når det er bedst:-) Smukt men diskret. Her er det min Klematis `Star River` der får lov til at, ligge ned i den mørke Lavendel. Jeg har ellers planer om at plante den ud i staudebedet. Hvor den kan løbe ud mellem roser og stauder.

Her er det den skønne Dahlia `Pink Attraction` der står i en krukke ved siden af den skønne limefarvet tobaksblomst. Det er noget der tager kegler!



Her ses den meget dejlige Austin rose `Redute` sammen med en lilje jeg plantede for første gang i år ` Liluium astatic `Samur` De har virkelig været smukke sammen. Det får de også lov til, til næste år :-)
 Selv om der er meget der fungere godt i de forskellige plante kombinationer, er der mindst lige så meget der skal arbejdes med :-) Derfor er det så dejligt at, jeg kan få inspiration af alle jer andre bloggere!
Mange sommer hilsner
Gro

16 kommentarer:

  1. Jeg er både til kontraster og tone-i-tone. Jeg synes begge dine kombinationer er perfekte :)

    SvarSlet
  2. Yep, til hvad Lene siger... jeg kan også lide begge dele. Jeg er 'tvilling', så jeg vil have det hele :-D
    Jeg synes tone i tone er så flot og sofistikeret, og man bliver så stille og afslappet indeni. Men efter et stykke tid får jeg lyst til at se på pang og kontraster, så vender jeg mig mod de dele af haven. Det er dejligt at der er plads til begge dele i have-verdenen :-)

    SvarSlet
  3. Begge dele er meget smukke sammensat hos dig. Kontratst kan ellers nogle gange være lidt for skrapt, og tone i tone kan nogen gange kamme over i det kedelige.

    SvarSlet
  4. Hvor er det smukke blomster du viser, liljen er virkelig skøn sammen med rosen og lime er så skøn til at pifte op, jeg savner virkelig lodden løvefod her i juli.
    Jeg er så enig i at tone i tone kan blive for kedeligt og at for meget kontrast bliver for vildt for mig. Jeg elsker kombinationen af lyserøde - blå - violette toner:)

    SvarSlet
  5. Ja, det er da ualmindeligt smukt og vellykket :-)

    Jeg er kun 1½ år inde i mit have-liv, men nu er der efterhånden kommet en del planter til, der heller ikke allesammen matcher lige god. Så plante-flytteriet er også så småt gået igang her, og så er det jo dejligt med inspiration - både af den vilde og den kedelige slag ;-)

    SvarSlet
  6. Ja, blomster og specielle kombinationer kan gøre en helt overvældet ligesom du beskriver det med rose og lavendel. Man kan "tabe vejret" eller man kan "tabe sit hjerte" til noget særligt vellykket når man træder ud i haven - åhh, hvor jeg kender det :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  7. Kære alle tak ;-), hvor er det dejligt at, I også er så alsidige :-) Og Hanne det er ikke kun tvillinger der vil have det hele - :-D
    Jeg gruer lidt for sensommeren når der skal flyttes rundt på diverse stauder, det er jo ikke et nemt puslespil. Derfor vil jeg ønske alle ( specielt Signe ;-) held og lykke med det arbejde.
    Mange regn våde hilsner Gro

    SvarSlet
  8. Kære Gro

    Jeg bliver vist nødt til at anskaffe mig nogle liljer, magen til de lyserøde du viser her. Smukke er de! Du ved, at jeg mest er til tone i tone. Det giver en ro som er vidunderlig. De limegrønne tobakplanter er dog skønne .... sammen med det meste - lige som svagt gule roser også er det.

    SvarSlet
  9. Det ser vel nok smukt ud hos dig :-)

    Jeg kan lide begge dele, men har opdaget hen ad vejen, at jeg kommer til at kede mig lidt, hvis der er for meget tone-i-tone (dog ikke hvide/gule bede eller helt mørke), men jeg er også lidt barnligt anlagt, tror jeg - dvs. at køkkenhaver tiltrækker mig, hvor der er et væld af skrappe farver til alt det grønne.

    Men egentlig kunne jeg nok ikke have formuleret det bedre end Ina - jeg er helt enig ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Today, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube sensation.
    My apple ipad is now destroyed and she has 83 views.
    I know this is totally off topic but I had to share it with someone!



    Here is my webpage - leichte kost
    Also see my page - koch dich schlank

    SvarSlet
  11. Hurrah, that's what I was searching for, what a data! present here at this webpage, thanks admin of this web page.

    My site :: paläoernährung

    SvarSlet
  12. Everything is very open with a really clear description of the challenges.

    It was truly informative. Your site is useful.

    Thank you for sharing!

    my blog: wordpress roles
    Also see my site: buy wordpress themes

    SvarSlet
  13. I blog frequently and I really thank you for your information.
    This article has truly peaked my interest. I am going to bookmark your blog and keep checking for new information about once
    a week. I subscribed to your Feed too.

    Feel free to surf to my weblog ... Low Carb Diät Rezept

    SvarSlet
  14. It's difficult to find experienced people on this subject, however, you sound like you know what you're talking about!
    Thanks

    Have a look at my web site; gold investment

    SvarSlet
  15. My programmer is trying to convince me to move to .
    net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.

    But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on a variety of websites for about a year
    and am concerned about switching to another platform. I have heard excellent things about blogengine.
    net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts
    into it? Any help would be really appreciated!


    Feel free to visit my web page - wordpress installation
    Also see my website :: wordpress seminar

    SvarSlet
  16. Excellent beat ! I wish to apprentice whilst
    you amend your web site, how can i subscribe for a weblog web site?
    The account aided me a appropriate deal. I have been tiny bit acquainted of this
    your broadcast provided brilliant transparent concept

    Also visit my weblog :: lenkmatten fliegen lernen

    SvarSlet