lørdag den 11. juni 2011

Skønne `Felicia`

Som Nette skrev på sin blog i går så rosen særsonen gået i gang ;-)
Det er virkelig noget som jeg har glædet mig til. Så når jeg sidder på min yndlings plads i haven så er det som om hele haven blomstre nu. Det gør den selvfølgelig ikke men det ser sådan ud også er det jeg bliver helt bange for om der er noget tilbage i August..... men mon ikke?

I aften kommer det til at handle om den skønne Moskusrose `Felicia`
Se bare her :-D


Jeg er vild med den og jeg stiftede bekendskab med den første gang, da jeg læste om den i bogen `Havens Dronning` - tror jeg nok det var ;-)
Jeg har plantet den i foråret 2010  og sat den op ad et hvidt plankeværk hvor det er meningen at det skal espaliers. Den er vokset sig større og er blevet smukker end den var sidste år. Så da jeg så den var sprunget ud her til morgen fik jeg den geniale ide at, give plads til endnu èn ved siden af. Det bliver dog først til efteråret.
I følge Torben Thim bliver rosen 150 høj og 150 bred. Blomsterne bliver ikke store og prangende den har en skøn mild duft, men jeg er dog ikke så glad for tornene på den av av.
`Felicia` står sammen med en række af Lavendel og et par mørke lilla  klematiser som er en god kontrast tror jeg. Det bliver skønt nå de begynder at mingle. :-)
Rigtig god Pinse
Gro

3 kommentarer:

  1. Hej Gro, Jeg faldt tilfældigt over din side da jeg ledte efter oplysning ang. Constance Spry. Jeg plantede nemlig 2 stk i Marts. Men de har endnu ikke vist skyggen af knopper. Har du nogen erfaring med denne rose?
    De er plantet op ad vores staldgavl hvor der allerede står en anden slyngrose. Kan det være den som går i vejen for de to andre?

    Håber at du kan hjælpe mig.
    mvh. Louise

    SvarSlet
  2. Kære Louise,
    Mine erfaringer med Constance er ikke store for den er rimelig ny hos mig. MEN jeg kan fortælle dig at, den heller ikke blomstrede hos mig den første somme/ sidste år.Da jeg plantede Constance var der luft mellem den og to andre roser, men nu står det ganske tæt. Ikke nogen problemer. Det er rigtig ærgeligt men måske er den bare lidt lunefuld på det område.
    Men blomstre netop nu og den er skøn :-) Held og lykke med dine!
    Gro

    SvarSlet
  3. Tusind tak Gro! Jeg må bare være tålmodig og glæde mig til blomstring næste sommer. Lige nu nyder jeg at mine 3 Gertrude Jekyll flotter sig med over 60 blomstrende knopper, den dufter himmelsk.

    Vil følge med på din rosen blog fremover :-)Fortsat god Pinse!

    Louise

    SvarSlet