tirsdag den 21. juni 2011

Historiske Roser :-D

Søndag morgen tog jeg afsted til Søllerød for at, besøge Jette Frölichs Rosenhave. Jettes Rosenhave består udelukkende af historiske roser :-) Med  bunddækkende Storkenæb af forskellige slags. Rundt om de mindre rosenbede er der kantet med små buskbom hække:-)
Noget af det første jeg lagde mærke til da jeg kom ind i haven var dette raftehegn med de dejligste klatrende roser. Op af dette hegn står der faktisk en Rose de Resht som er klatret op i over 2 meters højden - ret imponerende:-)

Et blik ind mod Rosenhaven.

Denne skønne rosenbue bliver dækket af den dejlig Gerbe rose - som skulle være meget grovillig :-)
Herunder et nærbilled af Gerbe, som også dufter dejligt.

Så er det store spørgsmål bare hvad jeg så faldt pladask for..... :-)
Jeg lagde specielt mærke til hele 3 roser. Den ene er Albarosen  Maidens Blush som har de yndigste små lyserøde blomster og en dejlig duft. Så har jeg læst at, den kan stå op ad en nordvæg. Den har jeg lige den rigtige plads til :-)
Den anden er Centifolierose Fantin - Latour,  Ak og ve den er da også dejlig. Den skal fungere som ` bagvæg` ved en siddeplads som jeg skal etablere. Den tredje er Bourbonrosen Coupe D`Hebe, ja der tabte jeg mit hjerte !!
SE HER
Det eneste minus ved disse roser er at, de kun blomstre en gang - og dog, der er jo så mange andre dejlige roser i haven der blomstre flere gange, så pyt. Når man kan nyde al denne skønhed i nogle intense uger. Sikke en oplevelse det var og rigtig inspirenede at, besøge Jettes Rosenhave!

Rigtig god aften  Gro

Ingen kommentarer:

Send en kommentar