mandag den 13. juni 2011

Er det en sport ?

I disse dage kan det være svært at, få lave noget i haven fordi jeg hele tiden skal dufte til roserne jeg kommer forbi :-) Men lidt er det da blevet til....
Min kæreste `Rose de Resht` som jeg straks blev forelsket i da min gode havenabo kom hjem og stolt viste mig sit rosenindkøb..
Jeg var ellevild og hun kørte mig straks tilbage til planteskolen for at, jeg også kunne få mig et eksemplar -  fordi den netop den dag var nedsat. Og hvor er jeg glad for det :-)
De sidste 3 år har den blomstre meget frodigt og villigt, ligesom en Rose de Resht skal gøre det :-)
Sidste sommer var det så at, jeg opdagede noget underligt. På en af de bagerste grene blev blomsterne en tone eller mere lysere.. Det samme er så sket igen i år.....
Herover er det den normale blomst.
Herunder er den lyslilla udgave, som dog ikke har foldet sig helt ud. Rigtig køn er den også!

Så er det jeg spørg om det her er en sport af Rose de Resht? er der nogen der ved det eller selv har prøvet det med Rose de Resht. For det står ikke nævnt i nogen rosenbøger som jeg har læst at, den kan finde på det.
Her står den fint i lidt skygge sammen med `Constance Spry` til venstre -  Ridderspore, Indianermynte og Katost.
I dag har jeg dog klippet den lidt fri af Katosten som, er blevet lidt voldsom. :-)
Mon der er nogen der kan hjælpe mig derude i blogland?
Mange hilsner
Gro

7 kommentarer:

  1. Åh,hvor ER det nogle dejligheder, du har der!
    Gid man kunne sende dufte med gennem skærmen!

    Kh. Marianne; Den Helbredende Have

    SvarSlet
  2. Ja, det var da underligt - den ligner i hvert fald ikke Rose de Rescht. Jeg har selv haft den i flere år, men har aldrig oplevet, at den har skiftet farve på den måde.

    SvarSlet
  3. Min ser også kun ud som første foto, ingen afvigelser her...!! Men skøn er den :o)

    SvarSlet
  4. Jeg har den ikke selv. men ligesom Marianne ville jeg ønske at man kunne dufte gennem skærmen ;-)

    SvarSlet
  5. Hvis det er en sport, er det en køn en af slagsen. Rose de Rescht dufter helt vidunderligt. Den vil jeg gerne selv have et par stykker af.

    SvarSlet
  6. Jeg ved det ikke, men smukke er de begge to! :)

    SvarSlet
  7. Kære alle, ja det er virkeligt pudsigt. Sidste år syntes jeg egentlig det var små irreterende at den var misfarvet. Men her til aften sad jeg og kiggede på Rose de Resht og den er bare skøn :-) Jeg er nu blevet mere overbevidist om at, det må være en sport efter at, jeg læste i `Politikens store bog om roser` sent i går aftes.
    Kort sagt - Det handler om at generne ændres også sker der en naturlig mutation som, foråsager at farven ændres - voila blomsten får en lysere farve (i dette tilfælde):-)
    Det kunne være lidt sjovt hvis jeg kunne skille sporten fra Rose de Resht ;-)Men det aner jeg bare slet ikke noget om - endnu hæ hæ hæ :-)
    Fortsat god aften
    Gro

    SvarSlet