lørdag den 21. maj 2011

Havens små og større mirakler :-)

Her om foråret pipler det op ad jorden med ukrudt og små nye planter. Det er de her små nye planter jeg syntes er små mirakler. Det er så skønt at bliver beriget med en lille ny plante. En gang imellem er det bare lidt svært at se om det er det ene eller andet:-)
På min tur rundt i haven de sidste par dage har jeg opdaget forskellige planter...
Denne `Lodden Løvefod` som har selvsåede sig i krukken hos rosen `Buff Beauty` Desværre er der ikke så meget Buff at skrive om. Jeg er vild med bladene men også blomsten på  `Lodden Løvefod`. Og lige nu står den på spring  for at`"springe" ud :-) i min have. Jeg ved ikke ikke hvor stor den formår at blive, men jeg syntes èn enkel plante bliver omfangsrig:-)


Denne lille brogede plante, er en `Indianermynte` Jeg har to forskellige slags en lyserød og den lilla. Dette er nok den lyserøde, for jeg fandt den ved siden af den. Jeg er meget glad for at bruge mynte til the. Mynte kan bare godt gå hen og overtage et bed. Men det gode ved `Indianermynte` er at, de formere sig ved frø og ikke udløbere. Jeg passer godt på den her og måske vil den blomstre senere?
Denne lille skat må være en `Lupin` jeg har ikke `Lupiner` i haven endnu så den har forvildet sig ind med vinden :-) Mon den bliver lilla?


Denne her har jeg nogle stykker af. Det er en `Katost` som jeg såede og plantede sidste år. De bliver til stor tuer og vilde at, se på. God til den vilde/cottagegarden :-)

Nu tænker I sikkert kan hun blive ved, og ja det kan jeg :-D Denne lille plante ved jeg ikke med 100 % hvad er. Det kunne være en `stjerneskærm` - men der er jo også en mulighed for `Høstanemone` Begge er mere end velkomne hos mig, så jeg vil værne om den!

Og så til den store finale ....:-)

Denne her var en rigtig god overraskelse. Ikke at den er selvsåede :-) Men for en måneds tid siden lagde jeg en tør pæon knold i jorden, købt i BILKA for ingen penge næsten. Pæonen er en `Shirley Tampel` som er hvid i blomst og skulle være ret skøn !, dog uden megen duft. Jeg havde overhovedet ikke regnet med at, den ville dukke op i år. Mest fordi at, jeg har læst at, den er længe om at etablere sig.

Fortsat god weekend til alle derude :-)
Gro

6 kommentarer:

  1. Kære Gro

    Ja, du har et rigtigt skatkammer i din have. Spændende at se, hvad det hele bliver til. Dejligt at følge en lillebitte plante med to bittesmå blade vokse op til en flot og farverig plante.

    SvarSlet
  2. Man bliver så glad når de ønskede planter selvsår sig og du har da rigtig gang i dem hos dig:)) Jeg ville ønske at lupiner ville så sig her, det bliver spændende at se hvad farve den bliver.

    SvarSlet
  3. Jeg har også stor glæde af at finde små selvsåede planter for at give dem nye voksesteder i haven eller give dem til en anden blomsterglad haveejer. Jeg ønsker mig lidt flere pæoner i haven, så jeg må lige holde øje med din de næste par år - jeg er sikker på du vil vise os den :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Selvsåede planter er gratis planter. dejligt ;-)
    Jeg værner også om mine, og planter dem nye steder i haven, eller sætter dem i potter. Måske er der en nabo eller kollega, som gerne vil have dem.

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  5. Kære alle, hvor er det skønt I også har det sådan :-) Det er også skønt at kunne dele ud af planter som man har for mange af.- Her forleden fik jeg et ordentlig stykke med Iris og for nogle uger siden fik jeg et stykke med sommer anemoner - SÅ DEJLIGT. Nu kan jeg bare glæde mig til at, ha så meget i haven at, det er for meget :-D Findes der ikke sådan nogle plante bytte markeder rundt omkring?.
    Fortsat god aften Gro :-)

    SvarSlet
  6. Det er nemlig super dejligt med selvsåere.
    Jeg har ikke mindre end en milliard af Claus Dalbys valmuer samt fingerbøl :-)
    så ja - der skal deles ud!

    Nu kommer du også på min blogliste :-)

    SvarSlet