torsdag den 26. maj 2011

Have update:-)

Det er altid dejligt at, tage på ferie. Men det der gør en til havetosse er vel at, man egentlig også gerne ville tilbringe tiden i haven. DUpdateet bliver en tid uden storte negle :-) Sådan har jeg det lige nu. Lige om lidt tager jeg på ferie og jeg har ikke tid til det :-) alle mine små baby planter skal også passes af en god havenabo. Hun får noget at se til!
Endelig begyndte de skønne Akelejer at blomstre. Jeg har ventes med længsel, for jeg har jo set på andres blogs hvordan de blomstre rundt omkring i landet og endelig kom mine i blomst. `Nora Barlow` øtv. og `Black Barlow` øth. plantede jeg sidste år. De er dog ikke blevet særligt store endnu.
nth. Purløg i blomst, smukke og søde i en lille forårsbuket. nth. Brumbassen mæsker sig i hindbærbuskens blomster:-)
Det har været to strænge vintre i træk og det er ikke alle mine roser der har syntes det var sjovt! Nogle har jeg måtte klippe godt og grundigt ned og nye er kommet til :-)
øtv.- I går aftes valgte jeg at klippe min forholdsvis nye (1 år i haven) slyngrose `Nahèma` meget ned. Jeg flyttede den her i foråret, men vækstmæssigt var der intet sket i rigtig lang tid og den var gået helt i stå. Derfor valgte jeg at klippe den lidt ned. Da jeg gjorde det opdagede jeg at den havde stængelsyge. Resultatet er en meget lille slyngrose :(  Men forhåbenlig rask nu!
øth. - Othello er efterhånden blevet en pæn stor busk og her om foråret har den de smukkeste farver og kan næsten se selvlysende rød ud i lyset. Den har dog de fæleste torne!
ntv.- Min nyeste rosen, en opstammet `Willestrup` Smuk og et meget blankt løv. Den har en masse blomsterknopper, som jeg glæder mig til at sidde under og nyde :-D
nth. - En anden ny rose er ` Odyssè ` den er ikke blevet så stor endnu fordi den står rimeligt tæt sammen med Akelejer b.la. Den har nogle knopper og jeg er virkelig spændt på den!  Jeg føler mig lidt heldig ved at eje dennne rose fordi jeg ved den er eftertragtet ;-)
Mange hilsner
´Gro :-)

7 kommentarer:

  1. Glæder mig til at se Odysse´i blomst, den kender jeg ikke. Åh ja, man længes alligevel hjem til haven når man er væk. Og når man kommer hjem, er det første, man gør, at tage en havevandring..

    SvarSlet
  2. Det er rigtig svært at rejse væk fra haven i sæsonen, og i april-maj er det næsten ikke til at bære.
    Mine roser(de få der er tilbage) har jeg også være tvunget til at skære helt tilbage.

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  3. Hej Gro,
    Undskyld det sene svar. Jeg har faktisk ikke særlig meget forstand på lige netop belgisk hegn, men jeg har kigget i en af mine pilebøger, og der står bl.a.:
    "Ad åre vil pilenes berøringspunkter vokse sammen og ruderne i hegnet blive mindre og mindre. I løbet af sommeren vil hegnet skyde, og så kan skuddene klippes af næsten inde ved hegnet, dog skal der blive lidt grønt tilbage. En gang eller to om året kan toppen også studses."
    Jeg håber du kan bruge det til noget. Må vi se billeder af dit hegn?

    SvarSlet
  4. Kære Gro

    Indtil videre har Vorherre sørget for vanding til dine babyer, men mon ikke de skal have lidt vand de næste dage, hvor vejrprofeterne varsler sol og sommer?

    Lene, jeg har set hegnet "live", og det er faktisk flot :-)

    SvarSlet
  5. Sikke skønne billeder fra din have :-)

    SvarSlet
  6. Aj jeg har virkelig haft besvær med at skrive kommentar på min egen blog men nu har jeg vidst løst problemet. Klokken er mange og mit svar er blevet slettet, så der kommer et nyt senere i morgen.
    Godnat :-)

    SvarSlet
  7. Kære alle, det er jo et skønt tidspunkt at rejse på,men det skal altså være lige inden roserne springer ud. Jeg ville ikke gå glip ad den første roses udspring :-)Tak for det Lene. Nu har jeg klippe hegnet som du siger så nu må jeg se hvordan det bliver :-)JEg skal nok snart vise hegnet:)
    Tak Marlene - jeg vil en af dagene sende et billed af min storkenæb, det kan jo være du kender den.
    God weekend til alle K. Gro

    SvarSlet