fredag den 22. april 2011

ØV hvor ærgeligt :(

Som alle andre der holder af roser, har jeg siden forsytiaen sprang ud, været i gang med at beskære mine roser.
Her de sidste måneder har jeg gået og skulet lidt til nogle af mine roser. Specielt `Buff Beauty`, `Gertrude Jekyll`, Souvenir de la Malmasion`og `Heritage`. Souvenir skulle have været meget bedre dækket til for frosten. Jeg har desværre måtte beskære den næsten helt ned. :-( Så lærte jeg det, det er første vinter med den. `Gertrude`var falsk alarm, selvom den så angrebet ud, underligt.
MEN både `Buff `og `Heritage` var svært ramt af stængelsyge :-(

`Heritage` overlever, der står 3 - 4 korte grene tilbage og der er begyndt at dukke små skud frem.
Værre er det med `Buff` som jeg simpelhen blev nød til at klippe helt ned. AV for den. Så det er endnu usikkert om den kommer igen, øv øv øv.
Min konklusion efter at have studeret alle mine roser. Er at, selvom der er tegn på stængelsyge udenpå så er det ikke sikkert den er angrebet indeni. Det leder til spørgsmålet - Er det så stængelsyge/svamp som, bare ikke har nået stængelkernen endnu? Hvis der nogle af jer der ude med erfaringer eller kender svaret  her på. Vil jeg gerne høre om det :-)
Rigtig god Langfredag til alle
Gro

8 kommentarer:

  1. Desværre Gro ved jeg ikke så meget om det, men hvor er det ærgeligt for dig - jeg krydser fingre for at de kommer godt tilbage:))

    SvarSlet
  2. Jeg er heller ikke til nogen hjælp. Flere af mine roser har også haft det svært i vinter ligesom sidste vinter.
    Jeg håber at dine kommer sig ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  3. Hej Gro

    Mysteriet må løses. Måske Rosenselskabet kan hjælpe?

    SvarSlet
  4. Hej Gro
    Også jeg har været udsat for den modbydelige stængelsyge. Stort set alle roser blev klippet i bund, og jeg mener i bund. Det var et sørgeligt syn. Heldigvis har jeg set liv i dem alle nu, bortset fra min klatrerose Penny Lane, den klarede det desværre ikke, det er jeg meget ked af, jeg må have en ny, den kan jeg ikke leve uden.
    Min Buff of Beauty ser også trist ud, men der er da nye skud, så jeg håber den klarer det.
    Jeg var også i tvivl om det var stængelsyge og hvor langt det var nået ned, men indeni lignede de fleste brun skumgummi, så jeg tror det var det.
    Venlig hilsen
    Lisbeth, Høneballehaven

    SvarSlet
  5. Ja mysteriet må løses Nette ! og det var da en god ide med rosenselskabet, nu vi er medlem :-)
    - Lisbeth, aj hvor ærgeligt med dine roser ( Penny Lane specielt:( ) jeg håber virkelig dine roser klare det!. Det er noget skidt, hvis svis svampen når roden, for så er det slut:-(
    Jeg tror måske min Vuff Beauty har haft stængelsyge i længere tid men at jeg bare ikke var opmærksom på det. Nu har jeg gødet ige, og så er det bare at vente.
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  6. Hej Gro, det var dog en rædselsfuld historie om dine roser, jeg kan ikke hjælpe dig vedr. stængelsyge, mine få roser i haven ser indtil videre fine ud. Nå men mine lavendel siklinger overvintre i drivhuset det 1 år, dvs. stiklinger klippet i foråret, ved trimningen bliver først palnet ud endeligt til næste maj 13 måneder senere. I Drivhuset må der som godt være frost, de skal kun vandes meget sparsomt, og jeg har altid nogle der går til over vinteren selvom det var helt fine planter i oktober med gode rødder.
    Dem jeg har plantet ud sidste år det fine ud, 1 er gået til.

    SvarSlet
  7. Hej Henrik, undskyld det sene svar :)
    Ja det er ikke godt med roserne, jeg har dog fundet noget man kan forebygge den sygdom med - ved dog ikke lige hvor giftigt det lige er :(
    Du har passet dine små lavendler godt kan jeg se. I må have et brus af Lavender i haven om sommeren, rigtig skønt ! Jeg har lige plantet mine små om, selvom jeg måske ikke syntes de havde en for lille potte. Men de ser allerede ud til at have det bedre :-)- ny jord med lidt grus i :)
    Rigtig god weekend Gro

    SvarSlet
  8. Hej Gro
    Lige en opfølgning på Penny Lane. Den kom sig heldigvis, da den så allermest død ud, kom der små bitte spirer op. Jeg passede godt på dem og gødede, til sidst kom den med 3-4 blomster, men den ser bedre ud nu, så jeg håber på godt flor til næste år.
    I øvrigt mistede jeg 3-4 stk af mine roser, deriblandt Molineux, det var jeg ked af, jeg håber dem, der så sølle ud i 2011 er kommet sig til 2012.
    God jul :o)
    Lisbeth

    SvarSlet