søndag den 3. april 2011

Ændret planer - igen igen

Ja man har jo et stand punkt til man tar et nyt. Og det kan man også sige jeg har gjordt.
Det er dog lidt af nød, men ikke helt så skidt alligevel - tror jeg ;-)
Planen var jo at, foran min teresse skulle der plantes 6 Austin roser `Sister Elizabeth` men men men, i går da jeg var forbi planteskolen så skulle de have 160 kr. pr. rose. Ja du læste rigtigt.... Det er simpelhen ikke rentabelt. Specielt ikke da jeg lige har fået af vide at Austin roser ikke altid er produceret til at, holde mere end 5-6 år :-( Øv. Jeg gik nok lidt i panik, for hos Rosenposten.dk var `Sister Elizabeth`udsolgt,  hvem gider se på et bart stykke jord hvor der skulle have stået de smukkeste roser i. - ihverfald ikke mig..
Jeg når dog lige at, tænke øv altså - og så får jeg den tanke lige at, kigge en ekstra gang på Kinarosen ` Irene Watts` Det er en rose som jeg har ønske mig siden sidste år og jeg havde ellers planlagt at sætte den i en potte. Men nu er der bestilt 7 eksemplare hjem til min lille hæk foran teressen. Så helt skidt er det nok ikke   :-)
Men jeg går i coma hvis jeg får en mail om at, den er udsolgt!

Billedet af  `Irene Watts` har jeg lånt fra Rosenposten.dk
Om `Irene Watts` Gammel sag fra Guilliot 1896. Stedseblomstrende 45x45 (50-90 cm høj siger andre) har en kraftig duft og er hårdfør(vigtigt :-) ) Også kan man bruge den som hæk :-) Den er også meget velegnet til krukke.

11 kommentarer:

  1. Haven glæde og fascination. Kender absolut godt den der følelse med prisen på planter der overstiger hvad man lige havde tænkt sig det måtte koste. Men glæden ved den alternative mulighed er vist ikke helt ved siden af. Det ser rigtig godt ud, min egen erfaring med Austin roser er at blomsterne ikke er rigtig glade for vand fra oven, de rådner simpelthen. Ikke velegnet i DK
    Henrik

    SvarSlet
  2. Øv hvor ærgeligt! - og så alligevel ikke for Irene Watts ser forrygende ud og det bliverr en flot hæk:)

    SvarSlet
  3. Jeg syntes også at 160 kr pr rose er lige i overkanten, så det er et smukt alternativ du har fundet, det bliver rigtig smukt. Jeg håber da ikke Austin roser kun holder 5-6 år, for så skal jeg da til at kikke efter alternativer til min forhave:o(

    SvarSlet
  4. Kære Gro

    Det skal nok blive superflot! Den ser ud til at have den rigtige babylyserøde farve. Hvornår er det lige de kommer og skal plantes? Skal terrassen være færdig først, eller er det lige meget?

    SvarSlet
  5. Øv, det var da irriterende.

    Denne rose er da også flot - den minder lidt om den engelske rose 'Evelyn', som dog er lidt mere fast i formen.

    God søndag aften :-)

    SvarSlet
  6. Irriterende at man ikke kan få det man vil have, men guld kan altså købes for dyrt. Personlig ville jeg heller ikke give 160,- kr for EN rose. Jeg synes Irene Waltts er bedårende. Tror at du vil blive lige så glad for den som den dyre..

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  7. Kære alle, ja prisen var lige i overkanten :-/ Men jeg tror nu virkelig denne løsning er den rigtige. Her til aften fik jeg sendt en mms med et billed af `Irene Watts` og det var endnu skønnere end billedet i indlægget. hmm hvordan får jeg det ind på computeren ?
    Nette, Endnu ved jeg ikke hvornår roserne ankommer, men når de gør, så må de jo i jorden da det er barrodroser.
    Jeg mener at have læst i David Austins katalog at, Austin ligsom katagorisere `Irene Watts` som `engelsk` rose pga. det noget atypiske udsende for en Kinarose. Den ligner meget en enselsk rose.
    Ernst Jensen Skriver også i sin bog `Et liv med roser` at den afskiller sig fra Kinaroser fordi den er rigtforgrende med mange roser i klaser. Og at da han så den første gang troede han at det var en Austinrose.
    Fortsat god aften til alle :-)

    SvarSlet
  8. Jeg kan godt forstå du skiftede mening med roserne til 160 kr. Det er da for vildt, men alternativet er meget smukt.
    Roserne i Bilkas havecenter koster i år kun 59 kr. og det er vildt på den gode måde :) Desværre er sortimentet ikke så stort, men det kan Claus Dalby måske lave om på.
    Jeg synes det er enormt svært at vælge roser, for den ene er mere køn end den anden, og der er så frygtelig mange at vælge imellem.
    Det er et godt valg du har truffet.

    SvarSlet
  9. Kære Lene,
    jeg kan godt forstå du syntes det er svært at vælge rose. Jeg får også ombestem mig nogle gange undervejs hæ hæ. Det kan godt være at BILKA ikke har så stort et udvalg, men jeg så for nogle uger siden at de havde nogle af mine darlings bla. `Comte de Chambord`som jeg selvfølig kom i kurven :-) Og så til en meget god pris som du selv siger. Men lad os bare håbe på mange flere, så skal jeg nok gå amok ;-)

    SvarSlet
  10. En anden gang vil det være langt billigere at bestille direkte ved Austin selv. Den med at de kun skulle holde 5 -6 år den tror jeg altså ikke på - mine første og største roser af David Austin blev købet helt tilbage i 2001 og jeg har dem stadig undtagen Heather Austin som ikke kunne klare frosten sidste år. Det er også den eneste der ikke er her længere.

    SvarSlet
  11. Hej Anette,
    jag havde da ikke lige tænkt på at, bestille fra Austin selv. Jeg går så ud fra at, du selv har prøvet det med held ? Jeg er meget glad for at, høre at du stadig har stort set alle dine Austin roser.
    MAnge hilsner Gro

    SvarSlet