søndag den 6. marts 2011

Nej - det er ikke ugens buket...

Nej som sagt det er ikke ugens buket. Det er bare mig der PRØVER  på at, lave stiklinger af Efue. Men det er bare ligsom der ikke sker noget i den rigtige ende.

Der er nu gået 4 uger og jeg kan ikke se nogle form for rødder på mine afklippede Efue. De står i vand, som reglmæssigt bliver skiftet. Katten kommer engang imellem og gnasker i et blad, men stadig ingen rødder! Gør jeg noget galt, eller hvad.? Til min fortjenste kan jeg sige at de som sagt er begyndt at skyde med nye blade. Det syntes jeg dog er positivt.
Det er jo dejligt når man kan lave noget der er gratis og det er disse afklippede Efue.:-) Når og hvis de laver rødder så er det meningen at jeg vil lade dem vokse op ad et Rionet hegn. Så skulle det gerne med tiden danne et rimeligt tæt grønt hegn. Det er nu ikke kun det at, jeg kan være mere privat i haven når det vokser til. Men da helt klart også at det er stedsegrønt. Det stedse grønne er noget jeg virkelig mangler i min lille have, så det ikke er så gråt om vinteren.
Så hvis der er nogen af jer der kender til Efue, så høre jeg gerne om det :-)
Kærligst Gro

6 kommentarer:

  1. Hej Gro det er en dejlig blog du har her - det er så dejligt med alle de havebloggere der dukker op som man kan blive inspireret hos:) Tak for din hilsen hos mig!
    Det ser jo ud som om dine efeu nok skal komme siden de skyder i toppen. Jeg har kun erfaring med efeustiklinger i jord og plejer at grave en lang stilk godt ned i jorden og pludselig er der rødder på. Jeg skal selv igang med rionet og efeustiklinger rundt om min pavillion når jorden tør, Efeu er fantastisk til at danne grøn hæk. "Glem" dine stiklinger i vandet lad være med at skifte bare fyld op så er jeg sikker på at der pludselig er rødder på. Jeg glæder mig til at følge med her:)

    SvarSlet
  2. Jeg har også prøvet at sætte stiklinger af efeu i vand og det gik ikke særlig godt. Når vejret er til det udenfor plejer jeg bare at gøre som Lisbeth - ned i jorden med stænglerne, så skal de nok skyde. Jeg har fået dækket et grimt hegn på den måde.
    Du skal dog lige være opmærksom på, at sådan en efeuhæk pludselig kan gro fra dig, så den skal virkelig holdes nede!

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth og Lene,
    Tak for jeres respons :-) Jeg lader dem så stå i vandet ind til vider, så ser jeg hvad der sker. Så vil jeg plante dem ud senere. Og jeg som lige troede jeg var på forkant, hmmm det var jeg så ikke hæ hæ. Ja Lene jeg ved de breder sig som en løbeild hvis man ikke passer på. I min gamle have var det et forfærdeligt rod med dem. Men nu skal piben få en anden lyd! ;-)
    Kærligst Gro

    SvarSlet
  4. Held og lykke med dem, det skal nok gå godt, når du kan få dem i jorden!

    SvarSlet
  5. 1000 tak Flore, det håber jeg :-)

    SvarSlet
  6. Hejsa.
    Jeg er sikker på at dine efeu nok skal slå rødder. Jeg har lavet flere efeu på samme måde.
    Held og lykke med det.
    Mvh Hanne Bente

    SvarSlet