fredag den 18. februar 2011

En Cottagegarden

Uhhh det er koldt udenfor og jeg har siddet og læst i mine gamle haveblade. Der faldt jeg over en meget inspirerende artikel om Cottagegardens :-)
Og hvilken skøn haveform det er :-) Et frodigt virvar af blomster og klatreplanter èn mass - og her skal der plantes tæt tæt tæt. :-)
Selv den berømte havelady Vita Sackville West som de fleste jo kender pågrund af hendes hvide have. Hun har anlagt en Cottagegarden i  sin meget berømte have ved Sissinghurts Castle. Hvis den cottagegarden stadig er der vil jeg gerne se den!
Selvom min haveblog hedder Grosrosenhave, så har jeg efterhånden mange stauder i haven. Jeg stræber efter at lave smukke kombinationer af stauder og roser, og så må tiden vise om det lykkeds. Mit ønske er nemlig at haven med tiden skal bugne af frodighed som er en af kendetegnene ved en Cottagegarden.

Det er de gamle stauder og 2 årige der er med til at give Cottagegarden` sin charme :-)
Her kan bla. nævnes:
  • Akeleje
  • Akelejefrøstjerne
  • Fingerbøl
  • Høstfloks
  • Lilje
  • Lupin
  • Løjtnanthjerte
  • Margerit
  • Ridderspore
  • Stokrose
  • Stormhat
  • Virginsk ærenpris
Billedet er lånt af `Alt om haven`nr.15 2009
Dertil kommer der formklippede elementer af  stedsegrønnebuske, såsom Buskbom eller Taks. De skal være med til at give ro i haven.
Højden skal også udnyttes i en lille Cottagegarden. Der skal plantes blomstrende klatreplanter såsom Klematis, Kaprifolie og Klatrerose :-)
Tilbage i 1800 tallet blev Cottagegarden traditionen skabt af folk der ikke havde for mange penge. Derfor blev haven også brugt som nyttehave. Der skulle være plads til frugt og grøntsager mellem alle blomsterne. Frugttræerne var espalieret, dels for at de ikke skulle fylde meget men også fordi træerne giver mere frugt på den måde.
Der er mange flere elementer i en Cottagegarden, men det her er bare nogle af de elementer som jeg lige har valgt .
Imens drømmer vi os væk til varmere tider og blomster der springer ud :-)
Kærligst Gro

5 kommentarer:

  1. Kære Gro

    Sikke et fint skriv du her har begået. Det lader til, at du får foretaget en masse "armchair gardening". Det lyder så nemt, når man læser om cottage gardens, men faktisk finder jeg det svært at få skabt den HELT rigtige stemning og det HELT rigtige udtryk. Måske nok fordi min have i sin nuværende form hovedsagligt er ret ny. Næsten alt - med få undtagelser - er nyplantet. Suk tålmodighed er en dyd. For ukrudt vokser for hurtigt og mine roser vokser for langsomt :-))

    SvarSlet
  2. Kære Gro:o)

    Hørt..hørt!!! Cotttagestilen er i min optik også den skønneste haveform, der findes:o) Jeg drømmer også hede havedrømme, om engang at få mulighed for at besøge Sissinghurst og se den berømte hvide have.

    Jeg har også haft have i ca 11 år og jeg startede helt fra scratch. Jeg har lavet om og lavet om i det uendelige indtil jeg fandt det udtryk jeg ledte efter. Så du skal ikke være bange for, at lave fejl undervejs, Gro. En fejlplaceret plante kan altid graves op og flyttes til et mere optimalt sted. Det er fejlene man begår, man lærer allermest af. En have bliver man heldigvis aldrig færdig eller tilfreds med. Der er hele tiden ting, der kan forbedres. Bare kast dig ud i din cottage-drøm med krum hals og nyd din frodige og smukke legeplads. Det er skønt at lege med planter.

    Et meget vigtigt aspekt for mig i min cottage-inspirerede have er de to-årige vækster, som giver haven noget uhøjtideligt, vildt og grøftekantsagtigt over sig. Især digitalis er vigtige, men også alle de andre. Digitalis er skønne sammen med roser.

    Glæder mig til lidt efter lidt at se din cottagedrøm gå i opfyldelse her på bloggen, Gro:o) God weekend og nyd alle dine havedrømme her i vinterkulden:o)

    Mange hilsner fra en anden cottage-garden-freak

    SvarSlet
  3. Kære Nette ja tålmod er en dyd :-)
    Både nu her i vinter tiden hvor vi må ty til armchari gardening :-) men da også med vores forholds vis nye planter. Det eneste vi kan gøre er at passe dem med kærlighed:-), tid, vand og gødning i rette mængder. og så få fyldt de tomme hulle ud hen ad vejen.
    Kærligst Gro

    Kære Tante Grøn,
    åhhh ja det tager tid at finde det rette udtryk.
    Planter som bliver fyttet rundt på i hovedet med også i haven.
    Hvad jeg startede på sidste år, skal nu laves om for at jeg kan få det "rette" Cottage garden look :-)Men pyt det er jo en skøn leg, som du selv siger. Der er heldigvis masser af selvsåede Digitalis i haven, som jeg elsker! men også et par stykker hvide som jeg fik af en havenabo i sensommeren :-)
    Det er jo spændende at dele sine have oplevelser med jeg andre bloggere eller folk der tilfældigt kommer forbi. Eller at se hvad I går og sysler med i haven :-)
    Rigtig god weekend :-9
    Kærligst Gro

    SvarSlet
  4. Det lyder bestemt som om, vores haveinteresse deler 'stil' - jeg følger din blog med et forventningsfuldt smil på læben :)

    SvarSlet
  5. Tak Marie - Louise,
    det glæder mig :-)Din Raubritter er forresten fantastisk! jeg har jo også været forbi dig.
    Vi ses på bloggen, og rigtig god weekend.
    Kærligst Gro

    SvarSlet