søndag den 20. februar 2011

Belgisk hegn, all most perfect :-)

Mine fingre er stive og tørre, efter at have været i haven. Jeg har være ude og binde det Belgiske hegn sammen. Hegnet plantede jeg sidste år i marts/april måned, med hjælp fra min far (tak :-). Sorten er Black Mavl.
Pilen plantede jeg lidt sent på året. Jeg var selvfølgelig hver dag henne for at studere pilen, lige for at se om der var kommet knopper på. Det gjorder der heldigvis:-) Når man planter pil så skal der vandes, masser af vand. Ja jeg var lige ved at sige i industrielle mængder :-) For pilen har ikke rødder når de bliver sat i jorden.
Som sagt så har jeg været ude og binde hegnet sammen. For i løbet af vinteren er hegnet blevet lidt forblæst, og det skulle rettes lidt ind . Med tiden er det så meningen at pilene skal vokse sammen de rigtige steder forstås  :-)  og blive kraftigere. Jeg vil sige at noget der er svært ved sådan et hegn er at, få ruderne til at være lige store. Det er ikke blevet perfekt men all most :-)
Mange søndags hilsner Gro

10 kommentarer:

  1. Kære Gro - Hvor det super flot!! Du skal på ingen måde tænke på rudernes størrelse, det vil aldrig kunne ses når der kommer blade på. Men faktisk kan jeg bedst lide hvis det ikke bliver for perfekt :)
    Jeg har selv lavet sådan et engang, der plantede jeg lyseblå Tragtblomster/Snerler, til at klatre i det...og det var meget smukt :)

    SvarSlet
  2. Kære Flore,
    Tak for rosen :-)Jeg har ellers hørt at man f.eks ikke kan plante Latyrus ved pil pga. et eller andet jeg ikke kan huske ;-)Så jeg gik bare ud fra at det var generelt. Meeennn det sætter det jo i et helt andet lys. Det vil jeg da nok prøve til næste år, tragtblomster er nogle skønne blomster. Tak for tippet Flora !
    Kærligst Gro

    SvarSlet
  3. Jeg har jo set hegnet "live" og kan berette, at det virkeligt ER meget flot. Det kræver blot en engletålmodighed, da det er lidt tid om at etablere sig, og Gro har knoklet med bl.a. at vande til den store guldmedalje. Det er ikke som andre hegn, man sætter op, og vupti står det der. Næ, der skal arbejdes lidt for det.

    SvarSlet
  4. Ja tak - Kære Nette, der er blevet hente i flere 100 vis af litter vand. Nu har de heldigvis slået rødder så det tunge arbejde er overstået:-)
    Kærligst Gro

    SvarSlet
  5. Imponerende hegn, og en flot tradition med naturligt hegn der samtidlig er et smukt indlæg i haven.
    Skal det klippes løbende i ruderne eller nøjes man blot med højden og siderne ?
    Henrik

    SvarSlet
  6. Hej Henrik
    Mange tak :-)- Rigtig godt spørgsmål. Jeg har forstået at man kan vælge flere måder. Der er mulighed for at flette de nye lange skud med i. Eller man kan lade være, eller klippe. Sidste år klippede jeg det af i højden, og valgte at flette de lange skud med i. I år vælger jeg nok en lidt mere busket stil, det ligger jo i et nabo skel.
    Det er lidt eksperimentelt for mig, har ikke kunne finde så meget litteratur om det.
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  7. Hej Gro.
    Du må jo tage nogle billeder undervejs i væksten så vi kan se udviklingen.
    Montpellier er vores stamområde så jeg kan muligvis være behjælpelig med places to go.
    Montpellier er den hurtigst voksende storby i Frankrig, med en helt utrolig dynamik pga. politiske, historiske, og uddannelsesmæssige ambitioner.
    Europas ældste botaniske have Jardin des Plantes ligger lige i centrum. Flere smukke gamle slotte og haver de såkaldte Folies ligger spredt i bakkerne. Jeg kunne blive ved.
    God aften
    Henrik

    SvarSlet
  8. Hej Henrik,
    jeg skal nok være klar med kameraet :-)
    Jamen det lyder da spændende :-) det er klart værd at kigge på, jeg vil præsentere det for resten af familien.
    Rigtig god dag Gro

    SvarSlet
  9. Kære Gro
    Jeg har tildelt dig en Liebster Blog-award. Læs på min blog om hvorfor. Jeg håber, du har lyst at give stafetten videre.
    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
  10. Aj 1000 tak Marie - Louise. Det vil jeg straks læse gå ind og læse :-)
    Kærligst Gro

    SvarSlet