søndag den 30. januar 2011

Vovet, eller hvad ?

Jeg var til før bog udsalg i fredags, og kom hjem med en stak bøger. Her i blandt to havebøger. `Små vanddamme` af Andrea Christmann og `Blomster og buketter` af Isabella Smith. Sidste nævnte bog er bare helt fantastisk! Jeg sidder bare og savler over den ene smukke buket efter den anden. Tanken med denne bog er som der står på forsiden `Så, dyrk, høst og bind selv de skønneste buketter fra forår til efterår`
Det geniale i denne bog er at, den har en rigtig god forklaring på sammensætning af farver.!  Det var lige hvad jeg manglede. Kære Claus Dalby har vist hvordan det fungerede, men jeg forstod ligsom ikke rigtigt.:-(
Bogen viser hvad der er et PLUS(smukt) og MINUS(kedeligt) Altså sammensætning af farver og komplimentær farver :-)
Jeg er fyr og flammen, og overvejer kraftigt at forkaste alt det jeg har arbejdet på de to sideste år.  Når jeg kigger på denne farveskala, så holder jeg mig i dag alt for meget til den samme farve, i forskellige nuancer. Det er nemlig sådan at mit store staude med roser er delt op i Hvid - lyserød - og blå/violet/mørk. hmmmm, det kan sikkert gøres mere spændende!
Men av min arm, det kommer virkelig til at kræve sin kvinde. Jeg har bestemt mig for at fotografere alle planter hen over særsonen. For så bogstaveligt talt at ligge det store puslespil hen på efteråret.
Jeg vil dog gøre et forsøg allerede her til foråret. Jeg har bestilt nogle frø af sommerblomsten Tobaksblomst som er limegulgrøn. Den er nemmelig komplimentær farve til de lyserøde og violette/blå og mørke. Også må jeg se hvordan det bliver.:-) Jeg har sat dette billed ind, for at vise hvordan de to komplimentær farver fungere, svag gul mod den pink farve :-) Tænk den stod jo lige foran næsen på mig hi hi
God søndag til alle, med eller uden vovet planer.
Gro

3 kommentarer:

  1. Kære Gro

    Vi må vist hellere få en snak om det. For det Claus gør, som virker så fantastisk er tone i tone. Lyder for mig som du taler om det modsatte?

    Der er jo mange "skoler", når det gælder sammensætningen af staudebede.

    Tror jeg går ned og tænder for ovnen i tehuset, mens jeg nedlægger mit kæmpegræs.

    SvarSlet
  2. Ja Nette godt vi fik snakket om det:-) Jeg tror det blir så flot!
    Kærligst KENZO Gro :-)

    SvarSlet